It doesn't matter if you win or lose, it's how you play the game... :)

Monday, October 6, 2008

Assalamualaikum w.b.t

Dear Brothers and Sisters..

Our brothers and sisters in Palestin need our help..

They only survive with one piece of bread for 20 people..

All necessity have been blocked by Israel ..

Please spare your time to think about them too..


For more information - go and visit net.news.com or aljazeera.com etc…

Jihad for ISLAM……ALLAHUAKBAR!!!

Sunday, October 5, 2008

salam ukhuwah

UKHUWAH itu Terletak bukan pd PERTEMUAN, bukan pada manisnya UCAPAN di bibir, tetapi INGATAN seseorang terhadap saudaranya....(IMAM AL-GHAZALI)



TiaDa PerjUmpaan Yang MeNYamai PerjumpaaN DEngan SaHaBatnya,
daN Tiada KeseDihan Yang MEnyamai PerPIsahan DEngannya,
SEMOGA PERSAHABATAN YANG KITA BINA DENGAN BISSMILLAH DISUDAHI DENGAN INNALILLAH.....

Sahabat…
Sebaik sahaja dirimu membuka mata dari tidur, bacalah doa kesyukuran. Bersyukurlah kerana usiamu telah dipanjangkan Allah dengan rahmatNya. Bersyukurlah kerana terselamat daripada kelalaian dan kelemahan tidur.

Dan insaflah bahawa hakikatnya, pintu taubatmu masih terbuka. Dan ketahuilah bahawa tidur itu adalah pelajaran bagi yang hidup merasai setengah kematian.

Melalui tidur, Tuhan telah mengajar kita mengingati kematian saban hari. Melalui tidur, Tuhan mengajar kita hikmah mimpi. Dan adab-adab tidur juga Tuhan tunjukkan kita melalui Nabi.oh betapa syumulnya Islam, ia terbimbing dari hal yang sekecil-kecilnya hingga kepada perkara yang sebesar-besarnya.

Sahabat…
Berwudhu'lah sebelum tidur. Sesungguhnya Allah akan memelihara rohmu disisiNya. Tetapi jika tidurmu tanpa wudhu', Tuhan tidak akan memandang dikau dan membiarkan jin dan syaitan mengganggumu. Akibatnya sahabat akan terbuai mimpi-mimpi kosong yang tidak berfaedah, malah menarik ke arah kekufuran. Pengaruh dari mimpi sebegini berupaya mencorak perlakuanmu, jika dikau tidak mengetahui sumber-sumbernya. Amatlah rugi jika ajal mendatangi kita ketika sedang tidur dengan tidak berwudhu'. Roh kita akan terabai akibat dari kelalaian kita sendiri.

Sahabat…
Tidurlah di atas rusuk kanan dan menghadap kiblat. Mudah-mudahan mimpimu dikurniakan hikmah kerana ia merupakan satu cara wahyu diturunkan. Mimpi yang benar adalah mimpi yang diberkati Tuhanmu. Selain itu adalah mimpi yang batil dari gangguan jin dan syaitan, dan mimpi yang hambar terhasil dari panorama hidup seharian. Ingatan terhadap mimpi adalah penerimaan fikiranmu mentafsirkannya.

Sekiranya dikau tidak biasa atau tidak percaya dan tidak dapat menerima berita-berita ghaib sebagaimana dituntut oleh Al-Quran dan As-Sunnah maka jadilah segala-galanya tidak bererti dan tidak mendatangkan faedah dan pengajaran kepadamu. Jadikanlah mimpi sebagai mimpi dan permainan tidurmu.

Sahabatku…
Tidurlah apabila merasai mengantuk. Dengan tidur anggota tubuh akan dapat kerehatan dan tenaga akan pulih kembali. Usahlah dikau tidur dengan berlebih-lebihan kerana perbuatan itu akan mengakibatkan badan menjadi letih dan lesu. Akal fikiran akan menjadi lemah. Akan tetapi, jangan pula tidak tidur berpanjangan kerana dengan berbuat demikian kewarasan fikiran akan hilang. Tidurlah sekadar sebagaimana disyorkan Islam, ditunjukkan oleh Nabi s.a.w iaitu tidur sebelum zohor dan selebihnya di siang hari menguruskan pentadbiran dunia. Manakala, tidur sedikit di malam hari dan bangun memperhambakan diri dari tengah malam hingga ke pagi. Inilah contoh tidur yang ideal dan amalan manusia hamba yang mencari keredhaan Tuhannya.

Sahabat…
Jauhkan dirimu daripada amalan tidur dua kali di siang hari kerana amalan itu adalah perbuatan syaitan. Hindarkan dirimu tidur terlalu lama supaya tidak dikencingkannya. Dan janganlah tidur di siang hari menjadi kemestian kerana tabiat ini akan mengeruhkan wajahmu dan rezeki menjadi mahal. Berusahalah menjaga adab-adab tidur dan elakkan dari menelentang, kaki bersilang atau tertiarap dan mengangkat punggung. Tutuplah auratmu dan tidurlah di tempat yang terselamat daripada fitnah. Berlindunglah kepada Allah, Insya Allah dirimu akan mendapat berkat.

Sahabat…
Ingatlah bahawa masalah tidur sering dianggap remeh temeh dalam hidup ini, tetapi pada hakiktnya ia adalah jurang yang dalam yang berupaya mengakibatkan dirimu hidup tak terancang, hilang matlamat dan hilang punca. Sesungguhnya jurang ini telah dimanfaatkan oleh musuh yang menjadikan panduan hasrat dan dengkinya dengan sumpahan cela.

Ketahuilah sahabatku…
Bahawa syaitan telah bersumpah dengan tiga perkara. Selagi makhluk Allah yang bernama manusia melakukannya, selagi itulah pintu kesesatan terbuka luas dan mudah bagi mereka memperdaya : iaitu Pertamanya keinginan untuk makan, Keduanya keinginan terhadap perempuan dan Ketiganya keinginan untuk tidur di mana selama mana ketiga-tiga keinginan ini terus subur dalam diri manusia maka selagi itulah tidak ada kegagalan untuk syaitan menyesatkan manusia. Kita semua tidak akan terselamat kerana itu adalah sifat dan ciri-ciri manusia. Kita hanya terselamat jika didikan Rasulullah dalam hal-hal berkaitan kita amalkan. Itulah kurniaan Allah kepada kita, hamba yang mencari keredhaanNya. Maka bersyukurlah sahabatku dan jangan sekali-kali menyombong diri….

Nukilan ikhlas dari hati …
-Widad-

Saturday, October 4, 2008

selamat hari raya untuk semua umat islam...






السلام عليكم ورحمت الله وبركاته..

تقبل الله مناومنكم صيامناوصيامكم..
من العاءدين والفاءزين..
.
الله اكبر.الله اكبر.الله اكبر..لاإله إلاالله والله اكبر..الله اكبر ول الله الحمد..
.
Ja'analLahu wa iyyakum.minal aidin wal faizin,kulLa'amin wa antum bi khoirin..
Ied fitri al mubar0k 1429 H.



Kullu amwa antum bikhair!!

selamat hari raya untuk semua umat islam...





بكل زخة مطر وبكل رشة عطر وبعدد من صلى واعتمر وبعدد الطيب والعطر ويحميك ربي من كل شر وقبل كل البشر أهنيك بعيد الفطر

" (setiap rasa marah pasti ada penawar,
setiap percik-percikan pasti berbau harum
dengan banyaknya orang yang shalat dan orang yang beribadah umrah, dengan banyaknya parfume dan segala yang berbau harum, suatu harapan semuga allah melindungi kamu dari segala kejahatan, sebelum kegembira'an dan kesenangan tiba saya ucapkan selamat hari raya iedul fitri mohon ma'af lahir dan batin )".


عيدكم سعيد عيدكم مبارك
‏ من العائدين والفائزين كل عام وأنتم بخير


segala khilaf segala salah, dari ucapan maupun tindakan, ana mengucapkan minal aidin wal fa'izin, mohon ma'af zahir & batin,

Monday, April 21, 2008





Terkadang bila melayari weblog-weblog rakan, menjelajah ke dalam dunia maya bagi manusia yang memayakan diri
mereka, saya merasa hairan melihat sesetengah weblog muslimah, yang bertudung, yang menutup aurat, tidak segan silu pula untuk memaparkan gambar masing-masing. Tiadalah salah untuk memaparkan gambar anda, ya muslimah sekalian, namun, sayangnya, anda terlupa bahawa gambar yang anda posting itu adalah gambar sebesar skrin 17 inci! Setiap butir jerawat dan bulu halus di muka anda terpampang rapi!


Muslimah & Gambar : Ada apa dengannya?

Tidaklah tujuan saya mengaibkan kalian. Saya adalah rakan kamu. Sahabat kamu. Yang enggan melihat wajah-wajah anda itu, dipaparkan sewenang-wenangnya kepada orang. Biarpun wajah bukan aurat mengikut sesetengah mazhab, namun tatkala fitnah mengundang, tidakkah ia melayakkan ianya ditutup dari pandangan umum?

Muslimahku,

Dunia internet semakin berkembang maju. Satu hari, satu weblog, mungkin berjuta-juta orang yang melihatnya
setiap hari. Di kalangan mereka ada yang bagus, yang menundukkan pandanga selaras firman Allah dalam Surah An-Nur “Katakanlah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki Yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; Sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuannya tentang apa Yang mereka kerjakan.” Namun, kita harus akui, bahawa di kalangan jutaan orang itu, ada yang hatinya sakit, ada yang jiwanya perit menanggung kesakitan akibat terlihat wajah-wajah kamu biarpun kamu bertudung litup.

Muslimahku,

Kalau kita lihat dunia gambar bukan main maju lagi. Dahulu, cuma setakat kamera yang perlu dicuci gambarnya.

Kini, telefon juga menjadi kamera. Kamera pula lebih dahsyat, lebih instant, sesegera mee segera yang sama

kerosakan yang dibawanya, penyakit hati.

Alangkah malangnya, kalau wajah-wajah
anda yang terpamer itu, mengundang
gejolak rasa di jiwa insan bernama
lelaki, yang beriman akan beristighfar
dan memujuk hati, manakala yang sakit
jiwanya, akan mula mengganggu anda.
Mula memburu anda dengan SMS, telefon,
hatta mungkin mendekati anda, dengan
tujuan memiliki anda….Hanya kerana
satu kesilapan yang mungkin anda tidak
terniat, wajah anda terpampang besar
di internet!

Gambar adalah bayangan realiti. Namun
mungkin juga ia fantasi. Kadangkala
tertipu juga lelaki pada fantasi
Photoshop, Fireworks dan seribu satu
pengedit gambar lagi. Kalau itu memang
tujuan anda, anda tanggung sendirilah.
Tapi kalau niat anda cuma berkongsi,
dengan tanpa sedar mengajak fitnah
bertandang, maka amaran saya, hati-
hatilah!

Penyelesaiannya

Andalah sahaja yang mampu
menyelesaikannya. Bukan orang lain.
Diri anda, andalah yang harus
menjaganya. Apa tujuan anda bertudung
dan menutup aurat? Bukankah kehendak
syariat dan ingin menutup pandangan
orang kepadamu? Maka, soalan saya,
menundukkan pandangan bukan kehendak
syariatkah? Memaparkan wajah anda
besar-besar menutup pandangan orang
terhadap andakah?

Kerana weblog-weblog dan web foto itu
milik anda, seharusnyalah anda
kecilkan wajah-wajah anda dengan
mengecilkan saiz gambar itu. Banyak
cara boleh dilakukan menggunakan
perisian pengedit gambar. Belajarlah
daripada yang tahu. Hindarkanlah aksi-
aksi dan posing-posing yang hanya akan
menambahkan lagi kerosakan jiwa
masyarakat. Sekiranya niat anda hanya
ingin berkongsi dengan rakan muslimah
anda, lakukanlah secara tertutup.
Elakkan posting yang boleh dilihat
oleh segala macam jenis orang. Kalau
lebih mudah, anda kirim saja emel
bergambar pada rakan muslimah anda itu.

Ingat, wajah anda, anugerah Allah.
Anugerah Allah itu hanya layak dilihat
berkali-kali oleh yang layak sahaja.

Wallahu A’lam.

Peringatan juga buat diriku yang
sering lupa…

- dipetik dari blog wewr iaitu ~Khabar
Dari Urdun~ dalam entri bertajuk
Muslimah & Gambar




Tuesday, April 1, 2008

DEMOGRAPHIC BOMBING



The Laknatullah Zionist realize that high Arab populations density threatens their expansionist ambition in Palestine. Thus, they are aiming to stop the populations of Arab Palestine by killing them, and making them suffer from everythin’, demonstrating their force against weak and helpless people. All ikhwanese, you must know that they’re now tryin to spread social illness such as drugs and prostitution in Palestine. Shock? Huh..well.. We know nothing about these. We forget everythin’ They create difficult economic, political and social conditions for all Palestinian people. They held terrorism as one of its indispensable weapons for the achievement of its dream in Jewish homeland in Palestine. This meant, forcin’ the people to leave their homeland, and those who won’t, will eventually die. Do you still remember all about the massacres against the Palestinian people? Remember??? Here I write for you :
Baldat As-Syeikh, Sacsac in Hebron, Abu Kasr, Deir Yassin, Abu Shousa, Al-Lid, Village of Ellaboun, Ba’na and Deir Al-Asad, Town of Qalqiliyya, Kafr Qassim, Khan Yunus, Sabra Shatila (visited), Al-Aqsa Mosque, Ibrahami Mosque and Tunnel…Now, they are going to do the same thing in Gaza.
It really hurts to see my ikhwah being torn up so badly in Palestine especially in Gaza. So many people were killed. During the first Palestinian intifada, or uprising against the Israeli occupation, the Israeli army employed several means of suppressing the popular resistance, including firing rubber-coated steel bullets, disabling the bodies of thousands of stone throwers




Kaherah: 31 Mac , - Pengusaha kantin pejabat Kedutaan Besar Malaysia di Mesir yang lebih dikenali sebagai Wak Jasman, warganegara Malaysia hari ini meninggal dunia. Jenazah telah disembahyangkan di Kompleks Rumah Negeri di Hayyu ‘Ashir sebelum selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam-Melayu di sini.

Menurut sumber, arwah meninggal dunia disebabkan penyakit jantung yang dihidapinya. Beliau meninggal dunia di hospital beberapa hari selepas menjalani satu pembedahan. Isteri si mati yang berketurunan Arab Mesir turut bersama-sama ketika solat jenazah dilaksanakan ditemani beberapa orang ahli keluarga terdekat.

Solat jenazah yang dilaksanakan oleh pelajar-pelajar Malaysia di Mesir turut dihaleh pegawai-pegawai rumah negeri dan pegawai-pegawai dari pejabat Kedutaan Besar Malaysia di Mesir.

ISMA mengucapkan takziah kepada ahli keluarga si mati dan semoga roh si mati dicucuri rahmat oleh Allah (swt) serta ditempatkan bersama-sama orang-orang yang soleh.

Wednesday, March 26, 2008

Akibat dan Dosa!!!



wanita-wanita mujahidah solehah yg bakal memimpin dunia insyaAllah



Wanita yang tidak menutup aurat,
khususnya ketika berada di luar,
amatlah rugi. contohnya, seorang gadis tidak
bertudung keluar pergi ke KLCC, di KLCC
itu pula contohnya terdapat 3,000
manusia yang bukan muhrim, setiap kali
pandangan lelaki itu, wanita tersebut
mendapat 'dosa 2 kali ganda' dari
lelaki yang melihat (1 kali ganda), kerana
wanita itu yang menyebabkan lelaki2
tersebut tertarik untuk melihat,
subhanallah, cuba bayangkan betapa
banyaknya dosa kita, belum lagi
dicampur dengan dosa2 kita yang lain seperti
melawan cakap kedua ibu bapa, menipu,
dan lain2.Dalam hal lain pula, saya ambil contoh,
terdapat wanita bermain internet,
contohnya myspace atau friendster, dia
menayangkan gambarnya yang tidak
bertudung. Kemudian kita bayangkan pula
berapa ramai kaum lelaki yang visit
page kita, kalau dalam sehari ada 1000
orang,cuba bayangkan pula jika hari2 mereka
dan orang lain visit page kita dan
melihat gambar kita tidak bertudung dan
mendedahkan tubuh badan, lihatlah
terlalu senang kita mengumpul dosa, apa
yang sedihnya, walaupun kita berada di
dalam rumah dan ketika itu kita sedang
bersolat, dosa tidak berhenti2 berjalan
atas kerana sekeping gambar kita'.
fikir2kanlah.

sahabat2 ku..Neraka, Syurga itu wujud, Azab Allah
itu wujud, kematian itu wujud, ujian Allah
itu wujud.jadi sega2nya terpulang kepada kita...

wallahu a'lam...



Dr Yusof Al-Qaradawi telah berkata :


“Sesungguhnya kebahagiaan itu ialah, anda hidup
Untuk pemikiran yang benar dan kukuh
Untuk akidah terbesar yang menyelesaikan,
Permasalahan alam yang lampau
Persoalan yang di soal oleh orang yang tertanya-tanya
Semasa mereka sedar dan cerdik boleh berfikir
Dari manakah aku datang?Ke manakah aku hendak pergi?
Kenapa aku dijadikan? Adakah aku hidup kembali?
Lalu bersinarlah keyakinan di dalam jiwa
Terusir segala keraguan yang degil
Terdidiklah fikiran yang waras
Terciptalah akhlak yang mulia
Dan kembalilah setiap akal yang menyeleweng kepada jalan yang benar dan lurus
Hidupmu akan dikurniakan nilai
Oleh Tuhanmu agar hidupmu terbina
Supaya matamu memandang di segala ufuk
Ke arah cita-cita yang tinggi
Lalu hiduplah kamu di dunia untuk akhirat
Di sanalah kamu hidup kekal dan tidak fana’
Kau tudung bumimu dengan langit
dan para malaikat menjadi saksi
Itulah akidah Islam untuk muslim yang bahagia
Itulah asas, itulah tiang serinya
Sesiapa yang hidup memikulnya sambil memekik
dengan namanya, dialah orang yang berbahagia.”

Tiada keindahan tanpa Islam. Disini saya ingin kongsi keindahan tersebut bersama jiwa-jiwa yang ingin menghayati keindahan islam dan tarbiyah islamiyah.

Salam ukhuwwah dari saya, dan semoga beroleh manfaat bersama.

ukhtukum fillah...

Tuesday, March 25, 2008

Allah know The Best for Us...





ALLAH knows what is best for us
So why should we complain
We always want the sunshine
But He knows there must be rain.
We always want laughter
and the merriment of cheer
but our heart will lose
their tenderness
If we never shed a tear.
ALLAH tests us often
with suffering and sorrow
He tests us not to punish us
but to help us meet tomorrow.
For growing trees are strenghtened
if they can withstand the storm
and the sharpness of the chisel
gave the marble its grace and form.
ALLAH tests us often
and for every pain
He gives us
provided we are patient
Is followed by rich gain
So whenever we feel that
everything is going wrong
It is just ALLAH'S way to make our
spirit strong....

Nak buat Roti Arab!!!



first time nak buat roti arab,memang seksa ..tangan tu tak yah citer la mmg merah menyala nak lps gred A masak roti arab .. tp masyaAllah dan subhanallah dgn ilmu yg tuhan dah beri pd bangsa arab khususnya kaum wanita yg maysaAllah setiap hari nak kena masak roti arab tu untuk keluarga mereka..nak tak nak kena juga..

mmg la sakit tapi bila dah siap sekeping je rasa seronok smpi kalau tk makan pun tak pe dah kenyang rasanya...tapi roti arab bukan sekeping ni je macam2 jenis....suka bila tengok dah siap tp bila fikir macam mana nak membuatnya tuhan je yg tahu ..

Rabbuna yusahhil alaina....

Lirirk nasyeed FARSY AT TURAB


FriendsterKit.com Click here to get one







فرشي التراب يضمني
وهو غطاءي
حولي الرمال تلفني
بل من وراءي
واللحد يحكي ظلمة
فيها إبتلأي
والنور خط كتابه
أنسي لقاءي

والأهل أين حنانهم
باعوا وفاءي
والصحب أين جموعهم
تركوا إخاءي
والمال أين هناءه
صار وراءي
والإسم أين بريقه
بين الثناءي
هذه نهاية حالي
فرشي التراب

والحب ودع شوقه
وبكى رثاءي
والدمع جف مسيله
بعد البكاءي
والكون ضاق بوسعه
ضاقت فضاءي
فللحد صار بجثتي
أرضي سمأي
هذه نهاية حالي
فرشي التراب
والخوف يملأ غربتي
والحزن داءي
أرجوا الثبات وإنه
قسما دواءي
والرب أدعوا مخلصا
أنت رجاءي
أبغي إلهي جنة
فيها هناءي

Dust is my bed Embraces me
And it’s my cover now
The sand surrounds me
Even behind my back
And the grave tells
A darkness of my affliction
And the brightness draws a line...

Where is my family’s love?
They sold my loyalty!
And where is my group of friends?
They left my brotherhood!
Where is the bliss of money?
It’s behind my back now
And my name (reputation)
Where is it's shine between praises?
This is my end
And this is my bed

And love farewells its longing
And my elegizing cried
And the tears went dry after crying
And the universe became narrow
And so is my space
And the grave became my ground and sky
This is my end
And this is my bed

Fear fills my estrangement
And sadness is my illness
I expect firmness
And I swear it’s my cure
And for Allah i pray faithfully
You are my hope Allah!
I desire heaven
To find bliss in it
And for Allah I pray faithfully
You are my hope Allah!
I desire heaven
To find bliss in it...


"You are searching Allah's sustenance from other then Allah. You think that in this way you will become safe from the vicissitudes of the times and misfortunes. You put faith in the guarantee furnished by a banker who is an infidel, but you put no faith in the guarantee furnished by your Lord (about sustenance). It seems that you did not read which is written in Allah's Book (about sustenance) and you have therefore, become weak of faith (in Allah's promises) and forsaken them".
- Saidina Ali -






i'm always there to help

يجب أن تتغير نفوسنا

بقلم: الإمام الشهيد حسن البنا





قال الله تعالى: ﴿إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ﴾ (الرعد: من الآية 11) حين أنزل الله القرآن على نبيه محمد- صلى الله عليه وعلى آله وصحبه وسلم- وقرأه نبينا الكريم على الأمة العربية حينذاك عمل في نفوسهم عمل السحر، وبلغ أثره أعماق هذه القلوب، وتغلغل في حنايا الضلوع، وتمكَّن من مكامن الأرواح، وبدَّل الله به هذه الأمة خلقًا آخر، فكان البون بعيدًا، والفارق عظيمًا بين الأمة العربية في جاهليتها وإسلامها.



ولقد أثَّر القرآن في نفوس المشركين والمؤمنين على السواء، ولكن أثره في نفوس المشركين كان أثرًا وقتيًّا سلبيًّا، وكانوا يفرون منه ويضعون الحوائل فيما بينهم وبينه، ويقول بعضهم لبعض: ﴿لا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ﴾ (فصلت: من الآية 26).



أما المؤمنون فكانوا يستمعون القول فيتبعون أحسنه، أولئك الذين هداهم الله وأولئك هم أولو الألباب، فكان أثر القرآن في نفوسهم دائمًا إيجابيًّا، بدلهم وغيرهم وحولهم من حالٍ إلى حال، ودفعهم إلى كرائم الخصال وجلائل الأعمال ﴿اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُتَشَابِهًا مَثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ ذَلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُضْلِلْ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ (23)﴾ (الزمر).



وها هو القرآن الكريم يُتلى علينا ويقرأ بين ظهرانينا، فهل تغيَّرت به نفوسنا وانطبعت عليه أخلاقنا، وفعل في قلوبنا كما كان يفعل في قلوبِ أسلافنا؟.



لا أيها الإخوان، لقد صرنا نقرأ القرآن قراءةً آليةً صرفةً، كلمات تتردد ونغمات تتعدد، ثم لا شيء إلا هذا، أما فيض القرآن وروحانيته وهذا السيال الدافق من التأثير القوي الفعَّال، فمن بيننا وبينه حجاب، ولهذا لم نكن صورة من النسخة الأولى التي تأثَّرت بالقرآن وتبدَّلت نفوسها به، وها نحن الآن نريد أن نقتدي بهذا السلف، ونريد أن تنهض من جديد في نفوس المسلمين وشعوب المسلمين أمة القرآن ودولة القرآن.



فهل لنا أن نتصل بالقرآن صلةً حقيقيةً تطهر من أرواحنا وتغير من نفوسنا؟



إننا نُؤثر الدنيا ونُحبها من كلِّ قلوبنا، فهل لنا أن نستمع إلى قول الله العلي الكبير: ﴿قُلْ إِنْ كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنْ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَاللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ (24)﴾ (التوبة)، وقوله تعالى: ﴿بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا (16) وَالآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَى (17)﴾ (الأعلى)، وقوله تعالى: ﴿مَا عِنْدَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ﴾ (النحل: من الآية 96)، فنؤثر ما عند الله على ما عند أنفسنا ونحرص على مرضاته وجزيل مثوبته ولا نعبأ بما يُصيبنا في سبيل الحق الذي ندبنا إليه من أذى في النفوس أو الأموال، ولن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا، ولن يصيبنا إلا الخير بإذن الله ﴿فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنْ اللَّهِ وَفَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُوا رِضْوَانَ اللَّهِ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ (174) إِنَّمَا ذَلِكُمْ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ فَلا تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِي إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (175)﴾ (آل عمران).



وإننا ننظر إلى الأسباب نظرة هي كل شيء، ونهمل في حسابنا إرادة العلي الكبير، ومناصرته لأوليائه من حيث لا يحتسبون، وتأييده إياهم بما يعلم الناس وما لا يعلمون، والله تعالى يقول: ﴿وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا (2) وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا (3)﴾ (الطلاق)، ويقول تعالى ﴿وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمْ الْوَارِثِينَ (5) وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الأَرْضِ﴾ (القصص)، إلى غير ذلك من الآيات التي تكل الأمر كله لله من قبل ومن بعد.



فهل لنا أن تتغير نفوسنا بهذا الوحي الرباني، والوعد القرآني، والتنزيل السماوي، فنكون بما في يد الله أوثق منا بما في يد أنفسنا؟!.



إننا نغضب لأوهى الأسباب، ونتقاطع ونتدابر بسبب وبغير سبب، وتفرق بيننا الآراء والأهواء والشهوات والمنازع والدنيا، والعرض الزائل والوهم والأمنية الباطلة، والغاية الفاشلة الزائلة، والله يقول: ﴿وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا﴾ (آل عمران: من الآية 103)، ويقول تعالى: ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ﴾ (الحجرات: من الآية 10)، ويقول تعالى: ﴿وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ﴾ (التوبة: من الآية 71).



فهل لنا أن نتأثر بهذا الخطاب الكريم فننسى الضغائن والأحقاد، ونطهر النفوس والصدور، ونجتمع على كلمة الله، ونكون إخوانًا لذاته متحابين بروحه متعاونين على مرضاته، إنَّ الله سبحانه وتعالى يقول: ﴿قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (1) الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خَاشِعُونَ (2) وَالَّذِينَ هُمْ عَنْ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ (3) وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ (4) وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ (5) إِلاَّ عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ (6) فَمَنْ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمْ الْعَادُونَ (7) وَالَّذِينَ هُمْ لأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ (8) وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ (9) أُوْلَئِكَ هُمْ الْوَارِثُونَ (10) الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (11)﴾ (المؤمنون).



فأين نحن من هذه الأوصاف الكريمة والسمات الفاضلة التي وسم الله بها عباده المؤمنين.



الخضوع في الصلاة والمحافظة عليها، والإعراض عن اللغو في القول، والعمل على تجنب ما لا يفيد ولا ينفع، وكل صغير وكبير مستطر، وأداء الزكاة، زكاة الفطر وزكاة المال إبراءً للذمة وتطهيرًا للثروة ومنعًا للفتنة وبِرًّا للفقراء والمساكين.



وحفظ الفروج وصيانتها عن غير ما أحل الله لها، وحفظ ما يتصل بها من العين والأذن والفم والأنف واليد والرجل، وقديمًا قال الشاعر العربي:

لعمرك ما أهويت كفي لريبةٍ ولا حملتني نحو فاحشةٍ رجلي

ولا قادني سمعي ولا بصري لها ولا دلني رأيي عليها ولا عقلي



حفظ الفروج سموًا بالعاطفة، وعلوًا بالروح، وتنزيهًا للنفس وصيانةً للعرض، وصرعًا للشيطان، وإرضاءً للرحمن، وأداء الأمانة والوفاء بالعهد أداءً للحق، واعتدادًا بالنفس، وتوفيرًا للثقة، وإقامةً لميزان التعارف والتعاون بين الناس.



أين نحن الآن من هذه الأوصاف القرآنية التي أضافها الإسلام على أبنائه من المؤمنين الصادقين، والتي تخلق بها سلفنا، فكانوا خير أمة أخرجت للناس؟!.



هذه نماذج من تعاليم القرآن طبع بها نفوس أسلافنا فانعكست على مرآةِ أخلاقهم وأضاءت أشعة نورانية للناس، وهدتهم بهم سواء السبيل.



فهل تتغير نفوسنا فتتغير أحوالنا؟

اللهم حقق الرجاء وأجب النداء.. آمين.

sakan tolibah jamiah ulum



bagunan yg berwarna coklat tu adalah rumah salah seorang dari cikgu kami..and bangunan warna putih yang kat belakang tu asramaku tabi'e university scince and technology..tp ni asrama lama..
skrg duk di asrama baru ..alhamdulillah macam2 dugaan dan kerenah kawan2...mase duk kat asrama lama duk dengan semua student medic... sume arabiey student..

tp duk asrama baru ni dia ada campur dengan student design..hmmm makin la macam2 kerenahnye..

tp dapat kawan baru...mad'uu2 baru insyaAllah.. kerja dakwah tetap akan berjalan .. makin banyak pengalaman insyaAllah..tp bila nakkan satu pengalaman baru pasti banyak rintangan dan ujian yg mendatang..hmmmm khairan insyaAllah!!!Allah sentiasa nakkan yg terbaik buat hambanya..Rabbuna yusahhil alaina!!

Bantulah saudara-saudaramu!!!!


(Kesukaran Rakyat Gaza mendapat makanan walaupun hanya beberapa keping roti)


Menurut sebuah Pusat Pemerhati dan Kajian Media di Amerika baru-baru ini, didapati bahawa dalam masa seminggu, kurang dari 2% media di sana membuat liputan tentang situasi kekejaman kemanusiaan di Gaza, mahupun Iraq.

Dalam sebuah website American-based Research Center, keputusan undian pelawat menunjukkan bahawa media Amerika, mahupun Rakyat Amerika sendiri, tidak berminat tentang situasi semasa di Gaza, dan perhatian ditumpukan kepada liputan pilihanraya Presiden yang semakin hampir, dan kemerosotan ekonomi di Amerika (yang masih paling kurang 10 kali ganda lebih baik dari ekonomi Gaza)!!


Bancian menunjukkan bahawa kurang dari 2% daripada media Amerika yang membuat liputan tentang situasi Gaza, dan kurang dari 2% Rakyat Amerika yang berminat dengan status situasi di sana. Hanya 6% Rakyat Amerika yang mengikuti perkembangan semasa di Iraq, yang mana berita Iraq ini adalah di tempat ke-5 terpenting dalam media pada minggu lepas. 4% dari Media Amerika membuat liputan tentang kematian seorang bintang filem muda, Heath Ledger, dan ini menunjukkan 2 kali ganda perhatian rakyat Amerika tertumpu kepada kematian seorang bintang filem berumur 28 tahun daripada krisis kemanusian dan kekejaman di Semenanjung Gaza!!

Sebahagian besar rakyat Amerika sendiri berpendapat bahawa Media Amerika telah agak berlebihan apabila membuat liputan tentang Heath Ledger yang ditemui mati dirumahnya disebabkan penyalahgunaan dadah.

Bancian juga menunjukkan hampir 40% Media Amerika telah dipenuhi dengan liputan kempen White House untuk Pilihanraya Presiden.

Pada pandangan saya, media adalah satu sumber pembacaan yang mampu menguasai pemikiran rakyat. Setiap hari rakyat di mana-mana negara akan membeli akhbar (mungkin negara miskin dan bergolak terkecuali), dan tumpuan perbualan mereka akan berkisar kepada tajuk utama di akhbar. Ini jelas dalam rutin harian kita di Malaysia pun, tak perlu pergi jauh. Seandainya ia dipenuhi oleh hiburan, maka rakyat akan berfikir tentang hiburan, dan seandainya ia dipenuhi tentang isu ummat seperti kekejaman rejim Israel di Palestin, maka begitu jugalah rakyat akan mula berfikir tentangnya.

Sebenarnya banyak media alternatif yang boleh kita percayai untuk mengetahui tentang isu ummat global. Sebagai ummat islam, jangan kita menjadi seperti Rakyat Amerika yang hanya tahu tentang negara mereka sahaja, isu Palestin dan Gaza khususnya ialah isu Kita, iaitu isu ummat islam. Lalainya kita daripada mengambil tahu tentang isu Ummat Islam, bermakna berjayanya taktik Yahudi (yang menguasai sebahagian besar media dunia) untuk melekakan ummat islam dari membantu saudaranya sendiri!!

“Barangsiapa yang tidak mengambil berat tentang urusan ummat, maka dia bukanlah dari kalangan aku“(Hadis Nabi s.a.w)

artikel atas dari : http://www.ikhwanonline.com/Article.asp?ArtID=34118&SecID=450

Sumbangan kepada Palestin boleh dibuat bila-bila masa sahaja. Layari www.amanpalestin.com

MALAM AIRMATA PALESTIN anjuran Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) akan diadakan di Masjid Jamek Radin, Kuala Pilah pada Jumaat 15/2/2008 bermula dengan Pameran Palestin jam 11.00 pagi hingga Malam Kemuncak jam 8.30 malam (Forum, Nasyid, Ucapan). Semua tuan puan dan para pelajar dijemput hadir.

Anda mahir berbahasa Arab dan mampu menterjemah? Bantulah untuk menterjemah isu-isu ummat! Hantarkan komen kpd saya untuk berbincang lanjut.

Monday, March 24, 2008

Kelab Remaja ISMA (KRIM)




Ayuh adik-adik!!! usaha tangga kejayaan...
ana hanya mampu memberi semangat dr jauh je..walaupun ana berada di yaman ketika ini ana still dapat merasakan gejolak jiwa adik2 baru yang menyertai program kelab remaja ISMA.. insyallah antum semua bakal menjadi daieyah in the future..

adik-adik ni semua bersemangat ..thnxs pd antum kerana mengahntar gambar-gambar antum sepanjang program kem berjalan..syukran ye..

www.ismaweb.net

sampai bila????

wahai umat islam semua!!!!
bangkitlah ...dan sedar lah ttg apa yg sedang menmpa dunia kita skrg..





Suara-islam.com–Penghinaan terhadap Nabi Muhammad dan Islam oleh media Denmark, bukanlah yang pertama kali terjadi dalam Dua puluh tahun ini. Beberapa kali penghinaan yang sama dilakukan oleh orang-orang yang membenci Islam.

Pada tahun 1989, penghinaan dilakukan oleh novelis Salman Rushdi. Dalam bukunya berjudul, The Satanic Verses, Salman memuat tulisan yang menggambarkan al-Quran sebagai ayat-ayat setan. Karena penghinaan ituah Imam Khomeini memfatwakan hukuman mati terhadapnya. Namun, hingga kini dia tetap mendapat perlindungan dari Inggris.

Penghinaan Islam terjadi lagi pada September 1994, yakni dengan munculnya film True Lies garapan sutradara Yahudi Steven Spielberg yang menggambarkan Islam pimpinan Abdul Aziz sebagai teroris yang memimpin organisasi terror Crimson Jihad.

Kemudian pada Juli 1997, seorang wanita Yahudi Israel, Tatyana Suskin (26) membuat dan menyebarkan 20 poster yang menghina Islam dan Nabi Muhammad. Di antaranya ada poster seekor babi yang mengenakan kafiyeh ala Palestina. Di kafiyeh itu tertulis dalam bahasa Inggris dan Arab kata: Muhammad. Dengan pensil di kukunya, babi itu tampak tengah menulis di atas sebuah buku bernama “al-Quran”.

Tahun 2002, penghinaan kepada Nabi Muhammad dan Islam kembali terjadi seiring dengan munculnya sebuah tulisan jurnalis Nigeria, Isioma Daniel tentang Rasul dan Miss World.

Lalu pada tahun 2004, produser film asal Belanda, Theo van Gogh membuat film yang menghina Islam dan Muhammad.

Selanjutnya satu tahun setelah itu, yakni pada 2005, Museum Tate di London urung memamerkan patung karya John Latham, karena dikhawatirkan melukai perasaan kaum Muslim pasca ledakan bom yang mengguncang London, Juli 2005.

Penghinaan terhadap Islam juga dilakukan oleh ”orang Islam” sendiri yang telah tercemari oleh cara berfikir sekuler. Adalah Ayan Hirsi Ali, Muslimah kelahiran Somalia yang pernah menjadi anggota parlemen Belanda, telah membuat sebuah film dokumenter berjudul Submission”. Di situ digambarkan Islam yang menindas perempuan. Ditampilkan adegan aktris perempuan, dengan tubuh telanjang dan hanya ditutupi dengan kain tipis sedang berdoa pada Tuhan karena kekerasan yang dialaminya. Dalam adegan lain bahkan diperlihatkan sejumlah perempuan tanpa busana dan di tubuhnya dituliskan ayat-ayat Al-Quran. Film ini jugalah yang memicu kemarahan hampir satu juta warga Muslim Belanda, dan mengakibatkan pembunuhan terhadap Theo Van Gogh, sutradara film tersebut.

Demikianlah beberapa penghinaan yang ditimpakan pada Nabi Muhammad SAW, Alquran dan Islam. Sangat di sayangkan penghinaan itu terus saja terjadi dan umat Islam hanya bisa menyampaikan sikap protes yang tidak membuat jera orang-orang kafir yang membenci Islam itu untuk melakukannya lagi.

Adapun para pemimpin pemerintahan dunia Islam yang mestinya menjaga kemuliaan Islam tampaknya belum punya kewibawaan di mata orang-orang kafir itu sehingga penghinaan itu terus saja ada dan muncul dengan alasan kebebasan berekspresi.

Saat ini umat Islam benar-benar merindukan para pemimpin seperti Khalifah Abdul Hamid II yang bersikap tegas terhadap Perancis dan Inggris yang hendak mementaskan drama karya Voltaire, yang menghina Nabi Muhammad SAW. Ketegassang Khalifah saat itu adalah mengobarkan jihad melawan Inggris, yang akhirnya bisa menghentikan kejahatan Inggris untuk mementaskan drama tersebut

Assalamualaikum kakak....

Adik-adik ku yg sungguh comel





satu hr adik tanya.."kakak..... kakak syg adik tak..???" aku pun menjawab..."mestilah syg ..adik kan adik kakak..klau adik syg kakak ..kakak pun syg adik....ha!! adik syg kakak tak ???" die pun sipu2 menjawab.." sayang la...adik syg kakak!!" aku tnye lg.." knp adik syg kakak.....??" die pun jawab..." ha la....syg la...." tu je jawapan dia setiap kali aku bertanya dia apa2.. dia masyaAllah seorang kanak2 yg pintar!!mg2 Allah beri hidayah dan membantu nye supaya dia membesar menjadi seorang remaja yg bakal mengugah dunia insyaALLAH!!

Saturday, March 22, 2008







Dengan Nama Allah Maha Pengasih Maha Penyayang



Allah SWT berfirman:

"Bila kalian telah menyelesaikan manasik haji kalian maka hendaklah kalian mengingat Allah sebagaimana kalian mengingat nenek moyang kalian bahkan lebih baik dari itu." (QS. 2: 200)



Kaum muslimin dan muslimat yang mulia!



Hari-hari pelaksanaan ibadah haji meniupkan harapan. Dari satu sisi kebersamaan dan kekompakan antara para jamaah haji yang menziarahi rumah tauhid menumbuhkan harapan, sedangkan dari sisi yang lain zikir Ilahi menyebabkan hati menjadi teduh. Ini semua membuka pintu-pintu rahmat Allah.



Setelah menyelesaikan manasik haji yang penuh dengan rahasia dan simbol yang teraplikasikan lewat zikir dan kekhusukan, para jamaah haji diajak kembali untuk mengingat Allah. Penegasan ini dikarenakan dengan mengingat Allah hati yang gelisah menjadi tenang, cahaya iman dan harapan tumbuh di sana. Hati yang memiliki harapan dan iman membuat manusia mampu melewati lingkaran kehidupan yang penuh dengan rintangan dan ancaman menuju puncak kesempurnaan, baik materi maupun maknawi.



Spiritualitas haji adalah zikrullah dimana aspek spiritual ini terkandung dalam setiap amalan haji. Zikrullah ini hendaknya tetap memancar setelah pelaksanaan ibadah haji dan tetap berkesinambungan.



Dalam mengarungi kehidupan, manusia selalu menjadi pecundang akibat kelalaian akan dirinya sendiri. Kelalaian manusia berakibat pada kehancuran moral dan penyimpangan pikiran serta kelemahan rohani. Kerusakan-kerusakan ini pada gilirannya mampu membuat kehancuran sebuah bangsa dan peradaban, di samping dekadensi moral individu.



Ibadah haji merupakan cara yang paling baik dalam Islam untuk memerangi kelalaian. Universalitas pelaksanaan ibadah haji menjelaskan hal ini: bagaimana umat Islam, terlepas dari kewajiban-kewajiban individual setiap Muslim, hendaknya berusaha untuk memerangi kelalaian atas diri mereka.



Ibadah manasik haji memberikan kesempatan kepada manusia agar bebas dari tawanan dan cengkraman cinta kepada dunia dan hawa nafsu yang melalalaikan. Ihram, thawaf, shalat, sa'i dan wukuf membuat kita selalu mengingat Allah dan menentramkan hati kita agar senantiasa dapat dekat dengan Allah.



Di sisi lain, keagungan perkumpulan yang tiada bandingannya ini membuat kita mengenal relitas umat Islam yang agung. Umat Islam yang melampaui batas-batas negara, ras, warna kulit dan bahasa. Perkumpulan ini tampak begitu kompak dan serasi. Secara serempak dan serasi, mereka menyuarakan satu bahasa, badan dan hati, mereka menghadap ke kiblat. Mereka yang hadir adalah wakil dari negara dan masyarakatnya. Semua terkait dalam sebuah kelompok agung. Kelompok itu bernama umat Islam.

Kenyataannya, umat Islam pernah melalaikan dirinya dalam kurun waktu yang panjang. Keterbelakangan yang disaksikan oleh umat Islam pada hari ini, baik dari sisi teoritis maupun praktis, keterpurukan dalam bidang politik, teknologi dan ekonomi adalah bukti dan hasil dari kepahitan yang dihasilkan dari kelalaian akan diri sebagai umat Islam. Saat ini, perubahan besar sedang terjadi di dunia dan akan terjadi. Sudah saatnya umat Islam harus memperbaiki kelalaian yang pernah dilakukan sebelumnya. Hal yang harus dibanggakan adalah sebagian fenomena yang terjadi masa kini meniupkan harapan untuk mulai memperbaiki hal yang telah berlalu.



Tak diragukan lagi, negara-negara adidaya menganggap bahwa kesadaran kaum Muslimin dan persatuan mereka yang disertai dengan kemajuan bangsa kita dalam bidang ilmu pengetahuan, politik dan teknologi adalah penghalang terbesar untuk mewujudkan keinginan mereka untuk menguasai dunia. Mereka akan mengerahkan segala daya dan upaya untuk memerangi hal itu. Pengalaman masa kolonial dan new-kolonial dapat disaksikan di hadapan bangsa-bangsa Muslim. Hari ini adalah masa post kolonial. Kita harus belajar dari masa lalu. Untuk kesekian kalinya, kita tidak boleh memberi kesempatan panjang kepada musuh-musuh Islam untuk kembali menguasai dan menentukan masa depan kaum Muslimin.



Para penguasa Barat, pada masa yang gelap dan pahit, mempergunakan segala macam perangkat, baik budaya, ekonomi, politik maupun militer untuk melemahkan negara-negara dan masyarakat Islam. Mereka menciptakan perseteruan, kemiskinan, dan kebodohan di tengah kaum Muslimin. Kelalaian, kemalasan, kerendahan diri tokoh-tokoh politik dan para budayawan kita yang tidak mau memikul tanggung jawab turut meruncingkan masalah. Penjarahan kekayaan kaum Muslimin, penghinaan, pengabaian jati diri kaum Muslimin dan penghancuran kemerdekaan kita adalah akibat dari semua itu. Kita kaum Muslimin dari hari ke hari semakin lemah, sedangkan para penjarah dan mereka yang haus akan kekuasaan semakin bertambah kuat.



Berkat pengorbanan para pejuang yang berani dan kejujuran para pemimpin, saat ini di sebagian belahan dunia telah muncul gelombang kesadaran kaum Muslimin. Kesadaran ini telah menarik minat para pemuda, kaum intetektual dan setiap masyarakat di sebagian besar negara-negara Islam untuk berpartisipasi dalam gerakan ini dan membuka kedok para penguasa zalim dan tokoh-tokoh politik di kebanyakan negara-negara Islam. Sekali lagi, para pemimpin adidaya sedang berusaha mencari tipu muslihat baru untuk melanjutkan dan menguatkan cengkramannya terhadap dunia Islam.



Slogan demokrasi dan hak asasi manusia adalah salah satu dari tipu muslihat tersebut.



Hari ini Setan Besar (Amerika) merupakan manifestasi kejahatan dan keburukan yang menentang nilai-nilai kemanusiaan. Ia menganggap dirinya sebagai pembela hak-hak asasi manusia dan mengajak negara-negara Timur Tengah untuk menerapkan demokrasi. Demokrasi yang dikehendaki oleh Amerika di negara-negara Timur Tengah adalah pemerintahan yang tunduk (pada keinginan mereka), penuh rekayasa dan menggunakan suap serta pelbagai propaganda yang menyesatkan. Misalnya, dalam pemilihan umum secara lahiriah tampak yang terpilih adalah seseorang yang dikehendaki oleh masyarakat, namun pada hakikatnya ia tak lebih dari boneka/alat yang bekerja untuk Amerika demi mewujudkan kepentingan kotornya.



Inti dari tujuan mereka adalah menghancurkan keinginan kaum Muslimin untuk menyadari keislamannya dan menyingkirkan kembali nilai-nilai Islam. Saat ini Amerika serta para tiran lainnya mengerahkan segenap alat propaganda dan politik agar kebangkitan kesadaran kaum Muslimin dapat dibendung atau bahkan dipadamkan.



Saat ini kaum Muslimin harus benar-benar sadar dan waspada. Ulama dan pemimpin agama, para cendekiawan dan mahasiswa, para penulis, penyair, dan seniman, para pemuda dan kaum intelektual semuanya harus waspada dan berhati-hati. Jangan biarkan Amerika mencengkram kembali dunia Islam!



Slogan demokrasi yang berasal dari penguasa yang bertahun-tahun sebagai pembela rezim diktator di benua Asia, Afrika, dan Amerika adalah hal yang tidak dapat dibenarkan. Ajakan untuk memerangi kekerasan dan terorisme dari orang-orang yang mereka sendiri terlibat dalam pembenaran terorisme Zionis dan terkait dengan kekerasan berdarah di Irak dan Afganistan adalah hal yang memalukan dan memuakkan. Klaim membela hak asasi manusia yang disuarakan oleh Setan-Setan yang mendukung kekejaman penjahat dan teroris serta pengisap darah seperti Sharon terhadap masyarakat Palestina yang teraniaya merupakan tipu muslihat yang layak untuk dikutuk. Adalah sama sekali tidak tidak berhak menyuarakan hak asasi manusia bagi mereka yang melakukan kejahatan di Guantanamo, Abu Ghuraib, penjara-penjara tersembunyi di Eropa, pelecehan terhadap bangsa-bangsa seperti Irak dan Palestina serta pendidikan kelompok-kelompok teroris yang mengatasnamakan Islam, dimana mereka ini menghalalkan darah kaum Muslimin di Irak dan Afganistan.. Pemerintah Amerika dan Inggeris memperbolehkan penyiksaan terhadap para tertuduh bahkan membunuh mereka di jalanan. Lebih dari itu, mereka mengizinkan untuk menyadap telepon warga kota, tanpa ada keputusan dari pengadilan. Mereka tidak punya hak untuk memperkenalkan dirinya sebagai pembela hak-hak sipil. Negara-negara yang mencoreng sejarah modern mereka dengan memproduksi senjata atom dan kimia serta mempergunakannya tidak berhak untuk mengklaim sebagai pengatur dan penentu penyebaran teknologi nuklir.



Kaum Muslimin dan Muslimat yang mulia!



Saat ini dunia, khususnya dunia Islam sedang melewati masa yang sangat menentukan. Di satu sisi, gelombang kesadaran di seluruh dunia Islam telah merata di mana-mana, dan di sisi lain sikap arogan Amerika dan para adidaya lainnya telah tersingkap dari balik topeng riya' dan dosa. Di samping itu, gerakan menuju pencarian jati diri dan kekuatan di sebagian dunia Islam telah berlangsung. Dan di negara Islam Iran telah tumbuh tunas ilmu pengetahuan dan teknologi yang berasal dari kemampuan dan kemandiriaan masyarakat Iran. Dan tumbuhnya rasa percaya diri yang mampu mengubah cakrawala politik dan sosial menjadi menjadi cakrawala ilmu pengetahuan dan pembangunan. Dari sisi lain, pengaruh musuh tampak semakin melemah, utamanya di bidang politik dan militer. Sebagai contoh, apa yang terjadi Irak, Palestina dan Lebanon adalah bukti kelemahan kekuatan yang selama ini dibanggakan oleh Amerika dan Israel. Kebijakan politik Amerika di Timur Tengah dari semula berbenturan dengan rintangan yang besar dimana pada akhirnya hal itu justru menjadi bumerang dan senjata makan tuan bagi mereka sendiri.



Saat ini adalah saat dimana negara-negara dan masyarakat Islam dapat melakukan inovasi dan memulai sebuah pekerjaan besar. Menolong kaum Muslimin yang tertindas di Palestina, mendukung masyarakat Irak yang telah sadar, menjaga stabilitas dan kedaulatan Lebanon dan Suriah serta negara-negara di sekelilingnya. Semua ini adalah kewajiban kaum Muslimin. Tugas para politikus, agamawan, budayawan, tokoh masyarakat, para pemuda dan mahasiswa menjadi lebih berat ketimbang selain mereka. Persatuan dan kesetiakawanan antara pengikut mazhab-mazhab Islam, menjauhkan diri dari perselisihan kelompok dan golongan haruslah menjadi slogan terbesar mereka. Aktifitas politik, usaha di bidang budaya, dan memobilisasi semua kekuatan dalam ruang lingkup "persatuan dan kesetiakawanan" harus menjadi dasar gerakan mereka.



Untuk menegakkan kedaulatan rakyat dan hak asasi manusia, dunia Islam tidak butuh kepada "resep" yang salah dan sering kali dilanggar sendiri oleh Barat. Kedaulatan rakyat ada pada norma-norma ajaran Islam dan hak asasi manusia merupakan merupakan syiar Islam yang paling menonjol. Ilmu harus dipelajari dari pemiliknya; dimana saja dan kapan saja, akan tetapi umat Islam harus memiliki tekad kuat untuk senantiasa tidak meniru orang lain dan berusaha memanfaatkan potensinya sendiri dalam rangka melakukan inovasi dan pengembangan ilmu pengetahuan.



Nilai-nilai yang dibawa oleh Barat tidak dapat diikuti lagi. Nilai-nilai tersebut di negara-negara Barat sendiri telah mengakibatkan dekadensi moral, menjamurnya seks bebas, melegalkan homo seks dan kebejatan yang lainnya. Dengan nilai-nilainya yang tinggi, Islam memiliki sumber yang mulia demi menjamin kebahagiaan manusia. Tentu saja para tokoh-tokoh pelbagai bangsa berkewajiban untuk mengkaji kembali dan mensosialisasikan nilai-nilai ini.



Tindakan teroris yang membabi buta dan keji yang dijadikan alat oleh penjajah Irak untuk menyudutkan Islam dan kaum Muslimin dan dijadikan dalih untuk melanggengkan pendudukan militer mereka di sana adalah ditentang dan bahkan dikutuk oleh ajaran Islam. Pihak pertama yang layak menjadi tertuduh pada peristiwa pelbagai peledakan atau tindakan teroris adalah kalangan militer Amerika dan badan intelejen CIA serta Israel. Usaha yang paling getol dan keji yang mereka lakukan adalah mencoba mempengaruhi proses pembentukan pemerintahan Irak.



Saudara-saudara kaum Muslimin dan Muslimat!



Penjamin terlaksananya semua tujuan-tujuan besar umat Islam adalah bertawakal kepada Allah SWT dan percaya kepada janji-janji Al-Qur'an yang pasti dan menguatkan persatuan Islam. Dan kewajiban haji yang disertai dengan modal yang melimpah dan dzikrullah serta adanya perkumpulan dalam jumlah besar kaum Muslimin dalam manasik haji dapat kiranya menjadi titik tolak kebangkitan yang lebih luas. Dan berlepas diri (bara`at) dalam ucapan dan tindakan terhadap para penguasa adidaya dalam manasik haji merupakan teladan praktis yang menjadi langkah pertama dalam bidang ini.



Kami memohon agar taufik Ilahi meliputi para jamaah haji dan begitu juga doa Waliullah yang Agung Imam Mahdi.



Wassalamu alaikum wr.wb.
Hati merupakan bahagian manusia yang termulia di antara yang lain. Kerana kemampuan untuk mengenali Allah hanya mampu dicapai oleh segumpal daging di dalam jasad manusia bernama hati (Qalb). Suatu kekuatan yang tidak mampu dicapai oleh aqal semata-mata. Dengan aqal semata-mata, manusia tidak akan dapat menerima kewujudan sesuatu yang tidak dapat dikesan oleh deria-deria kemanusiaan yang bertindakbalas dan ‘mengajar’nya secara terbatas, lemah sehingga tidak dapat menjangkau apa-apa yang jauh dari capaiannya yang kerdil.

Hanya hati itu jugalah yang mampu bertindakbalas secara reaktif dan cergas terhadap ‘perkenalan’nya terhadap kuasa yang di luar batasan capaiannya itu. Ia bekerja ke arah itu, dan berusaha untuk lebih mendalami perasaan tersebut. Hati sahajalah yang mampu untuk mendekati dan mendalami hakikat besar ini, ia akan membongkar apa-apa lagi rahsia tersembunyi di sisiNya, supaya setiap degupannya akan menjadikan peribadi itu lebih dekat kepadaNya.

Sedangkan kaki, tangan, mulut, jari-jemari, lutut, siku, sendi-sendi dan semua anggota hanyalah hamba kepada hati, dan berkhidmat kepadanya, seperti seorang raja lagaknya yang memperkhadamkan hamba-hamba abdinya untuk manfaat dirinya.

Kerana itulah, mana-mana diri sedar yang benar-benar mengenali peranan dan kemampuan hatinya, ia akan benar-benar mengenal Tuhannya. Akan tetapi alangkah pedihnya kerana kebanyakan manusia sebenarnya jahil akan hatinya dan jiwanya, lalu bagaimana pula mengenal Tuhannya. Sedangkan satu hakikat juga bahawa sebenarnya Allahlah yang membatasi seseorang hamba dari hati dan jiwanya sendiri, dan dengan keupayaannya yang Maha Agung dan Maha Halus, Dia mampu menghalang sesiapa pun dari mengenali dan mendekatiNya. Sesungguhnya Allah tidak akan merubah sesiapa pun dari hamba-hambaNya selagi mana dia tidak merubah dirinya sendiri. Dan alangkah hebatnya Allah yang Maha Agung, segala-galanya berada di hujung ‘jari’nya, dia menentukan apa sahaja yang dikehendaki dengan tersangat mudah dan enteng.

Oleh kerana itulah, mempelajari hati dan sifat-sifatnya merupakan sebahagian daripada asas dalam agama, mendalaminya serta tabiat-tabiatnya merupakan asas permulaan perjalanan orang-orang berakhlaq terhadap diri dan Tuhannya.

Hakikat hati itu, asas fitrahnya sangat terbuka untuk menerima petunjuk yang benar. Ia condong menghindari apa-apa syahwat dan hawa nafsu yang diletakkan ke dalamnya. Pertembungan di antara tentera-tentera malaikat dan tentera-tentera syaitan sentiasa berterusan tiada henti, semata-mata demi menguasai segumpal daging bernama hati. Terbukanya hati ini kepada mana-mana dari dua ini, yang menyebabkan sehingga ia bertapak, seterusnya bermastautin di dalamnya, dan lawannya tidak akan dapat melintasi ke dalam hati ini melainkan secara curi-curi. ((Dari kejahatan was-was yang ditiupkan al-Khannas)) [Surah An-Nas : 4] Kerana itulah, apabila ia sedang mengingati Allah, Khannas akan membuatkan ia was-was dan ragu-ragu. Apabila ia sedang lalai pula, terdetik lintasan-lintasan petunjuk.

Beruntunglah sesiapa yang mengikuti lintasan-lintasan petunjuk dari Allah itu, dan pasti akan merasai rugi jika ia membiarkan lintasan-lintasan itu pergi begitu sahaja. Sebaliknya teramatlah malang mereka yang tertipu dengan tiupan-tiupan Khannas ke dalam hati mereka, yang ditiupkan untuk menghias-hiasi kelalaian hati mereka. Tidak ada perisai terbaik untuk hati ini buat menepis serangan tentera-tentera syaitan termasuklah al-Khannas itu tadi melainkan dengan mengingati Allah. Kerana seluruh kesyaitanan dan konco-konconya tiada kekuatan ketika hadirnya zikrulLah menerangi hati.

> > > Di zaman Abu Bakar r.a ada seorang lelaki yang meninggal dunia dan sewaktu mereka menyembahyanginya, tiba2 kain kafan itu bergerak. Apabila mereka membuka kain kafan itu, mereka melihat ada seekor ular sedang membelit leher mayat tersebut serta memakan daging dan menghisap darah mayat. Lalu mereka cuba membunuh ular itu.
> > > Apabila mereka cuba untuk membunuh ular itu, maka berkata ular tersebut,
> > > "Laa ilaaha illallahu Muhammadu Rasulullah, mengapakah kamu semua hendak membunuh aku? Aku tidak berdosa dan aku tidak bersalah. Allah S.W.T yang memerintahkan kepadaku supaya menyeksanya sehingga sampai hari kiamat."
> > > Lalu para sahabat bertanya, "Apakah kesalahan yang telah dilakukan oleh mayat ini?" Berkata ular, "Dia telah melakukan tiga kesalahan, di antaranya;
> > > 1. Apabila dia mendengar azan, dia tidak mahu datang untuk sembahyang
> > > 2. Dia tidak mahu keluarkan zakat hartanya.
> > > 3. Dia tidak mahu mendengar nasihat para ulama. Maka inilah balasannya".
> > >
> > > > Original message from aSLaH:
> > > > Dlm sebuah hadis, ada menyebut perihal
> > > > seekor syaitan yang duduk di atas
> > > > pintu rumah. Tugasnya ialah untuk
> > > > menanam keraguan di hati suami
> > > > terhadap kesetiaan isteri di rumah dan
> > > > keraguan di hati isteri terhadap
> > > > kejujuran suami di luar rumah. Sebab
> > > > itulah Rasulullah tidak akan masuk
> > > > rumah
> > > > sehingga Baginda mendengar jawaban
> > > > salam dari isterinya. Di saat itu
> > > > syaitan akan
> > > > lari bersama-sama dengan salam itu.
> > > >
> > > > Hikmat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-
> > > > hadis:
> > > >
> > > > 1) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi
> > > > bila berbaring di tempat tidurnya,
> > > > Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat
> > > > memeliharanya hingga subuh.
> > > >
> > > > 2) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi
> > > > di akhir setiap sembahyang Fardhu,
> > > > dia akan berada dalam lindungan Allah
> > > > SWT hingga sembahyang yang lain.
> > > >
> > > > 3) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi
> > > > di akhir tiap sembahyang, dia
> > > > akan masuk syurga dan barang siapa
> > > > membacanya ketika hendak tidur,
> > > > Allah SWT akan memelihara rumahnya dan
> > > > rumah-rumah disekitarnya.
> > > >
> > > > 4) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi
> > > > di akhir tiap-tiap shalat fardhu,
> > > > Allah SWT menganugerahkan dia setiap
> > > > hati orang yang bersyukur,
> > > > setiap perbuatan orang yang benar,
> > > > pahala nabi2, serta Allah melimpahkan
> > > > rahmat padanya


Baca utk jd muslim yg berjaya ..InsyaAllah!!!


Rasulullah S.A.W Bersabda, “Jika kamu membaca 2 kalimah syahadah dengan sekali keyakinan saja, Syurga akan menanti kamu.”

Rasulullah S.A.W. Bersabda, “Seorang wanita yang membuka auratnya atau bahkan mengenakan pakaian yang ketat, tidak akan mencium wanginya syurga selama lebih dari 500 tahun

Rasulullah S.A.W. Bersabda, “Debu yang menempel pada diri seorang lelaki ketika keluar di jalan Allah, tidak hanya api, tapi asap neraka diharamkan untuk seluruh bahagian tubuhnya.”

Rasulullah S.A.W. Bersabda, “Aku hanya mengutuk 3 jenis orang” iaitu....

1-Orang yang tidak menjaga orang tua mereka ketika tua..
2-Orang yang tidak mengambil hikmah dari bulan Ramadhan yang diberkahi..
3-Orang yang tidak mengucapkan,'Sallallahu -Alaihi- Wa-Aalihi Wasallam' ketika namaku disebutkan.“


Rasulullah S.A.W Bersabda,“Orang yang cerdas adalah orang yang selalu memikirkan dan mempersiapkan kematian...

“Heran ya.. Betapa mudahnya orang mengabaikan Allah... Dan mereka terheran-heran bagaimana dunia menjadi hancur...

“Mengapa ya.. Kita percaya apa yang tertulis di Qur’an.. tapi mempersoalkan yang tertulis di dalamnya”

“Anehnya... bagaimana setiap orang ingin masuk syurga yang disediakan, tetapi… mereka tidak mempercayai, berfikir, berkata, atau melakukan apapun yang tercantum di Qur’an”

“bagaimana orang blh rmi ke masjid setiap hari Jumat mengingat Allah...tetapi jadi muslim yang tak terlihat di sisa minggunya”

“bagaimana ketika anda meneruskan pesan ini, anda tidak akan mengirim kepada beberapa orang yang ada di dalam daftar alamat anda karena anda tidak begitu yakin apa agama mereka, atau apa yang mereka akan fikirkan tentang anda atas kiriman anda kepada mereka..“memang mengherankan… bagaimana kita bisa lebih bimbang akan apa yang orang pikirkan tentang kita...daripada apa yang Allah fikirkan tentang kita”



“Apakah anda akan mengirim pesan ini kepada orang yang anda sayangi atau tidak ?”

Monday, March 17, 2008


Menjadi Ahli Surga Karena Meninggalkan Dosa

Ada seorang pria dari Bani Israil yang tidak pernah mencegah diri dari perbuatan dosa. Saat itu ada sebuah keluarga dari Bani Israil yang sedang membutuhkan bantuan. Maka dikirimlah wanita dari keluarga tersebut kepada si pria tadi untuk meminta sesuatu. Tetapi si pria ini menjawab, "Tidak boleh, kecuali bila engkau membolehkan aku menjamahmu." Si wanitu itu pun menolak, lalu beranjak keluar. Maka bertambah parahlah keadaan keluarga tersebut. Akhirnya si wanita datang lagi kepadanya dan memohon bantuan lagi. Tetapi jawaban yang diterimanya tetap, "Tidak boleh, kecuali bila engkau membolehkan aku menjamahmu." Si wanita keluar dan kembali ke rumahnya. Keadaanpun bertambah sengsara lagi. Keluarga tersebut lalu mengirim si wanita itu lagi. Si wanita itu berkata, "Ya tidak apa-apa." Saat si pria itu berdua dengannya, tiba-tiba wanita itu bergetar seperti bergetarnya pelepah kurma. Si pria bertanya, "Ada apa denganmu?" Dia jawab, "Aku takut kepada Allah Tuhan semesta Alam. Ini adalah perbuatan yang belum pernah aku lakukan." Si pria itu berkata, "Kau merasa takut kepada Allah padahal kau belum pernah melakukannya, sementara aku melakukannya ? Sungguh, sekarang aku berjanji kepada Allah SWT bahwa aku tidak akan melakukan dosa yang dulu pernah akau lakukan." Maka Allah SWT memberikan wahyu pada seorang Nabi dari Nabi-nabi bani Israil bahwa si Fulan itu telah dicatat termasuk ahli Surga.

Help file produced by WebTwin (www.webtwin.com) HTML->WinHelp converter. This text does not appear in the registered version.


Kita pasti dirisik...

Pertunangan sejak azali...

Di hujung hidup nanti...

Berlangsungnya perkahwinanmu dengan
maut...

Hantarannya…SAKIT DAN NAZAK...

Tamu bertandang menghadiahkan esak
tangis...

Pengantin dimandikan...

Dipakaikan baju cantik putih...

Wangian gaharu dan cendana...

Keranda jadi pelaminan...

Pengantin bersanding sendirian...

Di arak keliling kampung...

Berkompangkan azan dan kalimah kudus...

Akad nikahnya bacaan talkin...

Berwalikan liang lahat...

Saksi pula nisan-nisan...

Siraman air mawar...

Keluarga terdekat menepung tawar...

Tiba masa pengantin...

Menunggu sendirian...

Malam pertama bersama KEKASIH...

Di kamar bertilamkan tanah...

Dan Dia menuntut janji...

Sucikah kita tatkala berpadu...

Pernahkah taubat sepanjang
hayat...

Atau terkubur bersama dosa-dosa...

Dan Dia Kekasih itu...

Menetapkanmu ke syurga...

Atau melemparkan dirimu ke neraka

Janji Bertemu di Surga

Janji Bertemu di Surga

Al-Mubarrid menyebutkan dari Abu Kamil dari Ishaq bin Ibrahim dari Raja' bin Amr An-Nakha'i, ia berkata, "Adalah di Kufah, terdapat pemuda tampan, dia kuat beribadah dan sangat rajin. Suatu saat dia mampir berkunjung ke kampung dari Bani An-Nakha'. Dia melihat seorang wanita cantik dari mereka sehingga dia jatuh cinta dan kasmaran. Dan ternyata, si wanita cantik ini pun begitu juga padanya. Karena sudah jatuh cinta, akhirnya pemuda itu mengutus seseorang melamarnya dari ayahnya. Tetapi si ayah mengabarkan bahwa putrinya telah dojodohkan dengan sepupunya. Walau demikian, cinta keduanya tak bisa padam bahkan semakin berkobar. Si wanita akhirnya mengirim pesan lewat seseorang untuk si pemuda, bunyinya, 'Aku telah tahu betapa besar cintamu kepadaku, dan betapa besar pula aku diuji dengan kamu. Bila kamu setuju, aku akan mengunjungimu atau aku akan mempermudah jalan bagimu untuk datang menemuiku di rumahku'. Dijawab oleh pemuda tadi melalui orang suruhannya, 'Aku tidak setuju dengan dua alternatif itu, "sesungguhnya aku merasa takut bila aku berbuat maksiat pada Rabbku akan adzab yang akan menimpaku pada hari yang besar." (Yunus:15)

Aku takut pada api yang tidak pernah mengecil nyalanya dan tidak pernah padam kobaranya.'

Ketika disampaikan pesan tadi kepada si wanita, dia berkata, "Walau demikian, rupanya dia masih takut kepada Allah? Demi Allah, tak ada seseorang yang lebih berhak untuk bertaqwa kepada Allah dari orang lain. Semua hamba sama-sama berhak untuk itu." Kemudian dia meninggalkan urusan dunia dan menyingkirkan perbuatan-perbuatan buruknya serta mulai beribadah mendekatkan diri kepada Allah. Akan tetapi, dia masih menyimpan perasaan cinta dan rindu pada sang pemuda. Tubuhnya mulai kurus dan kurus menahan rindunya, sampai akhirnya dia meninggal dunia karenanya. Dan pemuda itu seringkali berziarah ke kuburnya, Dia menangis dan mendo'akanya. Suatu waktu dia tertidur di atas kuburanya. Dia bermimpi berjumpa dengan kekasihnya dengan penampilan yang sangat baik. Dalam mimpi dia sempat bertanya, "Bagaimana keadaanmu? Dan apa yang kau dapatkan setelah meninggal?"

Dia menjawaba, "Sebaik-baik cinta wahai orang yang bertanya, adalah cintamu. Sebuah cinta yang dapat mengiring menuju kebaikan."

Pemuda itu bertanya, "Jika demikian, kemanakah kau menuju?" Dia jawab, "Aku sekarang menuju pada kenikmatan dan kehidupan yang tak berakhir. Di Surga kekekalan yang dapat kumiliki dan tidak akan pernah rusak."

Pemuda itu berkata, "Aku harap kau selalu ingat padaku di sana, sebab aku di sini juga tidak melupakanmu." Dia jawab, "Demi Allah, aku juga tidak melupakanmu. Dan aku meminta kepada Tuhanku dan Tuhanmu (Allah SWT) agar kita nanti bisa dikumpulkan. Maka, bantulah aku dalam hal ini dengan kesungguhanmu dalam ibadah."

Si pemuda bertanya, "Kapan aku bisa melihatmu?" Jawab si wanita: "Tak lama lagi kau akan datang melihat kami." Tujuh hari setelah mimpi itu berlalu, si pemuda dipanggil oleh Allah menuju kehadiratNya, meninggal dunia.



Help file produced by WebTwin (www.webtwin.com) HTML->WinHelp converter. This text does not appear in the registered version.

'Amir bin Said dari bapanya berkata bahawa : "Satu hari Rasulullah S.A.W telah datang dari daerah berbukit. Apabila Rasulullah S.A.W sampai di masjid Bani Mu'awiyah lalu beliau masuk ke dalam masjid dan menunaikan solat dua rakaat. Maka kami pun turut solat bersama dengan Rasulullah S.A.W.
Kemudian Rasulullah S.A.W berdoa dengan doa yang agak panjang kepada Allah S.W.T :
Setelah selesai beliau berdoa maka Rasulullah S.A.W pun berpaling kepada kami lalu bersabda yang bermaksud : "Aku telah bermohon kepada Allah S.W.T tiga perkara, dalam tiga perkara itu cuma dia memperkenankan dua perkara sahaja dan satu lagi ditolak.

1. Aku telah bermohon kepada Allah S.W.T supaya ia tidak membinasakan umatku dengan musim susah yang berpanjangan. Permohonanku ini diperkenankan oleh Allah S.W.T.
2. Aku telah bermohon kepada Allah S.W.T supaya umatku ini jangan dibinasakan dengan bencana tenggelam (seperti banjir besar yang telah melanda umat Nabi Nuh s.a). Permohonanku ini telah diperkenankan oleh Allah S.W.T.
3. Aku telah bermohon kepada Allah S.W.T supaya umatku tidak dibinasakan kerana pergaduhan sesama mereka (peperangan, pergaduhan antara sesama Islam). Tetapi permohonanku telah tidak diperkenankan (telah ditolak).

Apa yang kita lihat hari ini ialah negara-negara Islam sendiri bergaduh antara satu sama lain, hari ini orang Islam bergaduh sesama sendiri, orang kafir menepuk tangan dari belakang, apakah ini cantik kita melihatnya ?




Dalam sebuah hadis menerangkan bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda : "Barangsiapa yang mengabaikan solat secara berjemaah maka Allah S.W.T akan mengenakan 12 tindakan yang merbahaya ke atasnya. Tiga darinya akan dirasainya semasa di dunia ini antaranya :-

· Allah S.W.T akan menghilangkan berkat dari usahanya dan begitu juga terhadap rezekinya.
· Allah S.W.T mencabut nur orang-orang mukmin daripadanya.
· Dia akan dibenci oleh orang-orang yang beriman.

Tiga macam bahaya adalah ketika dia hendak mati, antaranya :

· Ruh dicabut ketika dia di dalam keadaan yang sangat haus walaupun ia telah meminum seluruh air laut.
· Dia akan merasa yang amat pedih ketika ruh dicabut keluar.
· Dia akan dirisaukan akan hilang imannya.

Tiga macam bahaya yang akan dihadapinya ketika berada di dalam kubur, antaranya :-

· Dia akan merasa susah terhadap pertanyaan malaikat mungkar dan nakir yang sangat menggerunkan.
· Kuburnya akan menjadi cukup gelap.
· Kuburnya akan menghimpit sehingga semua tulang rusuknya berkumpul (seperti jari bertemu jari).

Tiga lagi azab nanti di hari kiamat, antaranya :

· Hisab ke atsanya menjadi sangat berat.
· Allah S.W.T sangat murka kepadanya.
· Allah S.W.T akan menyiksanya dengan api neraka.

Melemparkan Diri Agar Tak Jatuh Dalam Dosa, Maka Allah Ganti Dengan Kebaikan

Melemparkan Diri Agar Tak Jatuh Dalam Dosa, Maka Allah Ganti Dengan Kebaikan

Pada masa Bani Israil ada seorang pemuda yang ketampanannya tidak tertandingkan. Dia bekerja sebagai penjual keranjang dari pelepah kurma. Pada suatu hari, saat dia berkeliling dengan membawa keranjang dagangannya, ada seorang wanita yang keluar dari rumah seorang raja Bani Israil. Demi melihatnya, si wanita dengan cepat masuk kembali ke dalam rumah untuk membertahukan pada putri raja: "Di pintu tadi saya melihat seorang pemuda yang menjual keranjang, tak pernah saya melihat pemuda setampan dia." Sang putri berkata: "Suruh dia masuk." Si wanita tadi keluar dan mengajak masuk pemuda itu. Setelah dia masuk, pintu dikunci rapat. Lalu datanglah sang putri menemuinya dengan wajah dan bagian lehernya terbuka. Maka si pemuda berkata: "Hai, tutuplah (auratmu), semoga Allah memaafkanmu!" Dengan terus terang si wanita menjawab: "Kami tidak memanggilmu untuk membeli daganganmu, akan tetapi untuk melakukan sesuatu." Si wanita pun mulai menggoda dan merayunya. Sementara pemuda itu berkata: "Takutlah kamu kepada Allah," sang putri malah mengancam: "Bila kau tidak mengikuti keinginanku, aku akan beritahukan kepada raja bahwa kau masuk untuk memaksa diriku berbuat macam-macam." Kemudian pemuda itu mengajukan permintaan: "Tolong sediakan untukku air untuk berwudhu." Jawab sang putri: "Oh rupanya kau masih mencari alasan?! Hai pembantu, tolong sediakan untuknya air wudhu di atas mahligai itu," sebuah tempat yang tidak mungkin pemuda itu bisa kabur dari situ.

Setelah pemuda itu tiba di mahligai, dia berdo'a: "Ya Allah, sungguh aku sekarang telah dijak untuk bermaksiat kepadaMu, tetapi aku memilih untuk melemparkan diri dari atas mahligai ini keluar kamar dan tidak jatuh dalam perbuatan dosa." Kemudian dia membaca basmalah lalu melemparkan dirinya. Saat itu pula Allah menurunkan malaikatNya yang memegang kedua ketiak pemuda itu sehingga dia jatuh dalam keadaan berdiri di atas kedua kakinya. Ketika sampai di tanah dia berkata: "Ya Allah, bila Engkau berkehendak, karuniakanlah kepadaku rizki hingga aku tak perlu lagi berdagang keranjang-keranjang."

Allah mengabulkan do'anya. Allah mengirimkan untuknya sekawanan belalang yang terbuat dari emas, maka diambilnya sampai bajunya terisi penuh. Setelah itu dia berkata:"Ya Allah, bila ini merupakan rizki yang Engkau karuniakan kepadaku dari dunia ini, maka karuniakanlah untukku keberhahan di dalamnya. Tapi, bila rizki ini akan mengurangi jatahku yang tersimpan di sisiMu di akhirat nanti, maka aku tidak membutuhkannya." Tiba-tiba terdengar suara yang mengatakan bahwa ini hanyalah satu dari dua puluh lima bagian pahala atas kesabaranmu menanggung derita saat melemparkan dirimu dari tempat yang tinggi itu.

Lalu dia berkata: "Kalau begitu ya Allah, aku tidak membutuhkan sesuatu yang nanti akan mengurangi jatahku yang ada padaMu di akhirat." Maka diambillah kembali emas-emas itu oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala.



Help file produced by WebTwin (www.webtwin.com) HTML->WinHelp converter. This text does not appear in the registered version.
Dikisahkan dalam sebuah kitab karangan Imam Al-Ghazali bahawa pada suatu hari Nabi Isa a.s berjalan di hadapan seorang pemuda yang sedang menyiram air di kebun. Bila pemuda yang sedang menyiram air itu melihat kepada Nabi Isa a.s berada di hadapannya maka dia pun berkata, "Wahai Nabi Isa a.s, kamu mintalah dari Tuhanmu agar Dia memberi kepadaku seberat semut Jarrah cintaku kepada-Nya."
Berkata Nabi Isa a.s, "Wahai saudaraku, kamu tidak akan terdaya untuk seberat Jarrah itu."

Berkata pemuda itu lagi, "Wahai Isa a.s, kalau aku tidak terdaya untuk satu Jarrah, maka kamu mintalah untukku setengah berat Jarrah."
Oleh kerana keinginan pemuda itu untuk mendapatkan kecintaannya kepada Allah, maka Nabi Isa a.s pun berdoa, "Ya Tuhanku, berikanlah dia setengah berat Jarrah cintanya kepada-Mu." Setelah Nabi Isa a.s berdoa maka beliau pun berlalu dari situ.
Selang beberapa lama Nabi Isa a.s datang lagi ke tempat pemuda yang memintanya berdoa, tetapi Nabi Isa a.s tidak dapat berjumpa dengan pemuda itu. Maka Nabi Isa a.s pun bertanya kepada orang yang lalu-lalang di tempat tersebut, dan berkata kepada salah seorang yang berada di situ bahawa pemuda itu telah gila dan kini berada di atas gunung.

Setelah Nabi Isa a.s mendengat penjelasan orang-orang itu maka beliau pun berdoa kepada Allah S.W.T, "Wahai Tuhanku, tunjukkanlah kepadaku tentang pemuda itu." Selesai sahaja Nabi Isa a.s berdoa maka beliau pun dapat melihat pemuda itu yang berada di antara gunung-ganang dan sedang duduk di atas sebuah batu besar, matanya memandang ke langit.
Nabi Isa a.s pun menghampiri pemuda itu dengan memberi salam, tetapi pemuda itu tidak menjawab salam Nabi Isa a.s, lalu Nabi Isa berkata, "Aku ini Isa a.s."Kemudian Allah S.W.T menurunkan wahyu yang berbunyi, "Wahai Isa, bagaimana dia dapat mendengar perbicaraan manusia, sebab dalam hatinya itu terdapat kadar setengah berat Jarrah cintanya kepada-Ku. Demi Keagungan dan Keluhuran-Ku, kalau engkau memotongnya dengan gergaji sekalipun tentu dia tidak mengetahuinya."

Barangsiapa yang mengakui tiga perkara tetapi tidak menyucikan diri dari tiga perkara yang lain maka dia adalah orang yang tertipu.
1. Orang yang mengaku kemanisan berzikir kepada Allah, tetapi dia mencintai dunia. 2. Orang yang mengaku cinta ikhlas di dalam beramal, tetapi dia inginmendapat sanjungan dari manusia. 3. Orang yang mengaku cinta kepada Tuhan yang menciptakannya, tetapi tidak berani merendahkan dirinya.
Rasulullah S.A.W telah bersabda, "Akan datang waktunya umatku akan mencintai lima lupa kepada yang lima :

1. Mereka cinta kepada dunia. Tetapi mereka lupa kepada akhirat.

2. Mereka cinta kepada harta benda. Tetapi mereka lupa kepada hisab.

3. Mereka cinta kepada makhluk. Tetapi mereka lupa kepada al-Khaliq.

4. Mereka cinta kepada dosa. Tetapi mereka lupa untuk bertaubat.

5. Mereka cinta kepada gedung-gedung mewah. Tetapi mereka lupa kepada kubur."
Abu Laits as-Samarqandi adalah seorang ahli fiqh yang masyur. Suatu ketika dia pernah berkata, ayahku menceritakan bahawa antara Nabi-nabi yang bukan Rasul ada menerima wahyu dalam bentuk mimpi dan ada yang hanya mendengar suara.
Maka salah seorang Nabi yang menerima wahyu melalui mimpi itu, pada suatu malam bermimpi diperintahkan yang berbunyi, "Esok engkau dikehendaki keluar dari rumah pada waktu pagi menghala ke barat. Engkau dikehendaki berbuat, pertama; apa yang negkau lihat (hadapi) maka makanlah, kedua; engkau sembunyikan, ketiga; engkau terimalah, keempat; jangan engkau putuskan harapan, yang kelima; larilah engkau daripadanya."

Pada keesokan harinya, Nabi itu pun keluar dari rumahnya menuju ke barat dan kebetulan yang pertama dihadapinya ialah sebuah bukit besar berwarna hitam. Nabi itu kebingungan sambil berkata, "Aku diperintahkan memakan pertama aku hadapi, tapi sungguh aneh sesuatu yang mustahil yang tidak dapat dilaksanakan."
Maka Nabi itu terus berjalan menuju ke bukit itu dengan hasrat untuk memakannya. Ketika dia menghampirinya, tiba-tiba bukit itu mengecilkan diri sehingga menjadi sebesar buku roti. Maka Nabi itu pun mengambilnya lalu disuapkan ke mulutnya. Bila ditelan terasa sungguh manis bagaikan madu. Dia pun mengucapkan syukur 'Alhamdulillah'.

Kemudian Nabi itu meneruskan perjalanannya lalu bertemu pula dengan sebuah mangkuk emas. Dia teringat akan arahan mimpinya supaya disembunyikan, lantas Nabi itu pun menggali sebuah lubang lalu ditanamkan mangkuk emas itu, kemudian ditinggalkannya. Tiba-tiba mangkuk emas itu terkeluar semula. Nabi itu pun menanamkannya semula sehingga tiga kali berturut-turut.
Maka berkatalah Nabi itu, "Aku telah melaksanakan perintahmu." Lalu dia pun meneruskan perjalanannya tanpa disedari oleh Nabi itu yang mangkuk emas itu terkeluar semula dari tempat ia ditanam.

Ketika dia sedang berjalan, tiba-tiba dia ternampak seekor burung helang sedang mengejar seekor burung kecil. Kemudian terdengarlah burung kecil itu berkata, "Wahai Nabi Allah, tolonglah aku."
Mendengar rayuan burung itu, hatinya merasa simpati lalu dia pun mengambil burung itu dan dimasukkan ke dalam bajunya. Melihatkan keadaan itu, lantas burung helang itu pun datang menghampiri Nabi itu sambil berkata, "Wahai Nabi Allah, aku sangat lapar dan aku mengejar burung itu sejak pagi tadi. Oleh itu janganlah engkau patahkan harapanku dari rezekiku."

Nabi itu teringatkan pesanan arahan dalam mimpinya yang keempat, iaitu tidak boleh putuskan harapan. Dia menjadi kebingungan untuk menyelesaikan perkara itu. Akhirnya dia membuat keputusan untuk mengambil pedangnya lalu memotong sedikit daging pehanya dan diberikan kepada helang itu. Setelah mendapat daging itu, helang pun terbang dan burung kecil tadi dilepaskan dari dalam bajunya.
Selepas kejadian itu, Nabi meneruskan perjalannya. Tidak lama kemudian dia bertemu dengan satu bangkai yang amat busuk baunya, maka dia pun bergegas lari dari situ kerana tidak tahan menghidu bau yang menyakitkan hidungnya. Setelah menemui kelima-lima peristiwa itu, maka kembalilah Nabi ke rumahnya. Pada malam itu, Nabi pun berdoa. Dalam doanya dia berkata, "Ya Allah, aku telah pun melaksanakan perintah-Mu sebagaimana yang diberitahu di dalam mimpiku, maka jelaskanlah kepadaku erti semuanya ini."

Dalam mimpi beliau telah diberitahu oleh Allah S.W.T. bahawa, "Yang pertama engkau makan itu ialah marah. Pada mulanya nampak besar seperti bukittetapi pada akhirnya jika bersabar dan dapat mengawal serta menahannya, maka marah itu pun akan menjadi lebih manis daripada madu.
Kedua; semua amal kebaikan (budi), walaupun disembunyikan, maka ia tetap akan nampak jua. Ketiga; jika sudah menerima amanah seseorang, maka janganlah kamu khianat kepadanya. Keempat; jika orang meminta kepadamu, maka usahakanlah untuknya demi membantu kepadanya meskipun kau sendiri berhajat. Kelima; bau yang busuk itu ialah ghibah (menceritakan hal seseorang). Maka larilah dari orang-orang yang sedang duduk berkumpul membuat ghibah."

Saudara-saudaraku, kelima-lima kisah ini hendaklah kita semaikan dalam diri kita, sebab kelima-lima perkara ini sentiasa sahaja berlaku dalam kehidupan kita sehari-hari. Perkara yang tidak dapat kita elakkan setiap hari ialah mengata hal orang, memang menjadi tabiat seseorang itu suka mengata hal orang lain. Haruslah kita ingat bahawa kata-mengata hal seseorang itu akan menghilangkan pahala kita, sebab ada sebuah hadis mengatakan di akhirat nanti ada seorang hamba Allah akan terkejut melihat pahala yang tidak pernah dikerjakannya. Lalu dia bertanya, "Wahai Allah, sesungguhnya pahala yang Kamu berikan ini tidak pernah aku kerjakan di dunia dulu."

Maka berkata Allah S.W.T., "Ini adalah pahala orang yang mengata-ngata tentang dirimu." Dengan ini haruslah kita sedar bahawa walaupun apa yang kita kata itu memang benar, tetapi kata-mengata itu akan merugikan diri kita sendiri. Oleh kerana itu, hendaklah kita jangan mengata hal orang walaupun ia benar.

Friday, February 29, 2008

To my valued friends and colleagues...


A story tells that two friends were walking
through the desert. During some
point of the journey they had an argument, and
one friend slapped the other one in the face.



The one who got slapped was hurt,
but without saying anything, wrote in the sand:

TODAY MY BEST FRIEND
SLAPPED ME IN THE FACE.



They kept on walking until they found an oasis,
where they decided to take a bath. The one who
had been slapped got stuck in the mire and
started drowning, but the friend saved him.
After he recovered from the near
drowning, he wrote on a stone:

TODAY MY BEST FRIEND SAVED MY LIFE.



The friend who had slapped and
saved his best friend asked him,
"After I hurt you, you wrote in the
sand and now, you write on a stone,
why?" The other friend replied "When someone
hurts us we should write it down in sand where winds
of forgiveness can erase it away. But, when someone
does something good for us, we must engrave
it in stone where no wind can ever erase it."

LEARN TO WRITE YOUR HURTS IN THE SAND
AND TO CARVE YOUR BENEFITS IN STONE.


They say it takes a minute to find a special person,
an hour to appreciate them,
a day to love them,
but then an entire life to forget them.

Send this phrase to the people you'll never
forget. It's a short message to let them
know that you'll never forget them.

Do not value the THINGS you have in your life..
But value WHO you have in your life!
To my valued friends and colleagues...

6 perkara yg ALLAH sembunyikan...

6 perkara Allah sembunyikan

Allah SWT selesai menciptakan Jibrail as
dengan bentuk yang cantik, dan
Allah menciptakan pula baginya 600 sayap
yang panjang , sayap itu antara
timur dan barat (ada pendapat lain
menyatakan 124, 000 sayap). Setelah itu
Jibrail as memandang dirinya sendiri dan
berkata:

"Wahai Tuhanku, adakah engkau
menciptakan makhluk yang lebih baik
daripada aku?."

Lalu Allah swt berfirman yang
bermaksud.. "Tidak"

Kemudian Jibrail as berdiri serta solat
dua rakaat kerana syukur kepada
Allah swt. dan tiap-tiap rakaat itu
lamanya 20,000 tahun.

Setelah selesai Jibrail as solat, maka
Allah SWT berfirman yang
bermaksud. "Wahai Jibrail, kamu telah
menyembah aku dengan ibadah yang
bersungguh-sungguh, dan tidak ada
seorang pun yang menyembah kepadaku
seperti ibadat kamu, akan tetapi di akhir
zaman nanti akan datang seorang nabi
yang mulia yang paling aku cintai,
namanya Muhammad.' Dia mempunyai umat
yang lemah dan sentiasa berdosa, sekiranya
mereka itu mengerjakan solat dua rakaat
yang hanya sebentar sahaja, dan
mereka dalam keadaan lupa serta serba
kurang, fikiran mereka melayang
bermacam-macam dan dosa mereka pun besar
juga. Maka demi kemuliaannKu
dan ketinggianKu, sesungguhnya solat
mereka itu aku lebih sukai dari solatmu
itu. Kerana mereka mengerjakan solat
atas perintahKu, sedangkan kamu
mengerjakan solat bukan atas perintahKu."

Kemudian Jibrail as berkata: "Ya
Tuhanku, apakah yang Engkau hadiahkan
kepada mereka sebagai imbalan ibadat
mereka?"

Lalu Allah berfirman yang bermak! sud.
"Ya Jibrail, akan Aku berikan
syurga Ma'waa sebagai tempat tinggal..."

Kemudian Jibrail as meminta izin kepada
Allah untuk melihat syurga
Ma'waa. Setelah Jibrail as mendapat izin
dari Allah SWT maka pergilah Jibrail
as dengan mengembangkan sayapnya dan
terbang, setiap dia mengembangkan dua
sayapnya dia boleh menempuh jarak
perjalanan 3000 tahun, terbanglah malaikat
jibrail as selama 300 tahun sehingga ia
merasa letih dan lemah dan akhirnya
dia turun singgah berteduh di bawah
bayangan sebuah pohon dan dia sujud
kepada Allah SWT lalu ia berkata dalam
sujud:

"Ya Tuhanku apakah sudah aku menempuh
jarak perjalanan setengahnya, atau
sepertiganya, atau seperempatnya?"

Kemudian Allah swt berfirman yang
bermaksud. "Wahai Jibrail, kalau kamu
dapat terbang selama 3000 tahun dan
meskipun aku memberikan kekuatan
kepadamu seperti kekuatan yang engkau
miliki, lalu kamu terbang seperti
yang telah kamu lakukan, nescaya kamu
tidak akan sampai kepada sepersepuluh
dari beberapa perpuluhan yang telah
kuberikan kepada umat Muhammad terhadap
imbalan solat dua rakaat yang mereka
kerjakan.... ."

Marilah sama2 kita fikirkan dan berusaha
lakukan... Sesungguhnya Allah
S.W.T telah menyembunyikan enam perkara
iaitu :

* Allah S.W.T telah menyembunyikan
redha-Nya dalam taat.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan
murka-Nya di dalam maksiat.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan
nama-Nya yang Maha Agung di dalam Al-Quran.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan
Lailatul Qadar di dalam bulan Ramadhan.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan solat
yang paling utama di dalam solat
(yang lima waktu).
* Allah S.W.T telah menyembunyikan
(tarikh terjadinya) hari kiamat di dalam
semua hari.

Semoga kita mendapat berkat daripada
ilmu ini. Wallahualam

Kalau rajin... Tolong sebarkan cerita
ini kepada saudara Muslim Muslimat
yang lain agar menjadi renungan dan
pelajaran kepada kita semua. Ilmu
yang bermanfaat ialah salah satu amal
yang berkekalan bagi orang yang
mengajarnya meskipun dia sudah meninggal
dunia...

99 Langkah Menuju Kesempurnaan Iman

01. Bersyukur apabila mendapat nikmat;
02. Sabar apabila mendapat kesulitan;
03. Tawakal apabila mempunyai rencana/program;
04. Ikhlas dalam segala amal perbuatan;
05. Jangan membiarkan hati larut dalam kesedihan;
06. Jangan menyesal atas sesuatu kegagalan;
07. Jangan putus asa dalam menghadapi kesulitan;
08. Jangan usil dengan kekayaan orang;
09. Jangan hasad dan iri atas kesuksessan orang;
10. Jangan sombong kalau memperoleh kesuksessan;
11. Jangan tamak kepada harta;
12. Jangan terlalu ambitious akan sesuatu kedudukan;
13. Jangan hancur karena kezaliman;
14. Jangan goyah karena fitnah;
15. Jangan berkeinginan terlalu tinggi yang melebihi kemampuan diri.
16. Jangan campuri harta dengan harta yang haram;
17. Jangan sakiti ayah dan ibu;
18. Jangan usir orang yang meminta-minta;
19. Jangan sakiti anak yatim;
20. Jauhkan diri dari dosa-dosa yang besar;
21. Jangan membiasakan diri melakukan dosa-dosa kecil;
22. Banyak berkunjung ke rumah Allah (masjid);
23. Lakukan shalat dengan ikhlas dan khusyu;
24. Lakukan shalat fardhu di awal waktu, berjamaah di masjid;
25. Biasakan shalat malam;
26. Perbanyak dzikir dan do'a kepada Allah;
27. Lakukan puasa wajib dan puasa sunat;
28. Sayangi dan santuni fakir miskin;
29. Jangan ada rasa takut kecuali hanya kepada Allah;
30. Jangan marah berlebih-lebihan;
31. Cintailah seseorang dengan tidak berlebih-lebihan;
32. Bersatulah karena Allah dan berpisahlah karena Allah;
33. Berlatihlah konsentrasi pikiran;
34. Penuhi janji apabila telah diikrarkan dan mintalah maaf apabila karena sesuatu sebab tidak dapat dipenuhi;
35. Jangan mempunyai musuh, kecuali dengan iblis/syaitan;
36. Jangan percaya ramalan manusia;
37. Jangan terlampau takut miskin;
38. Hormatilah setiap orang;
39. Jangan terlampau takut kepada manusia;
40. Jangan sombong, takabur dan besar kepala;
41. Berlakulah adil dalam segala urusan;
42. Biasakan istighfar dan taubat kepada Allah;
44. Hiasi rumah dengan bacaan Al-Quran;
45. Perbanyak silaturrahim;
46. Tutup aurat sesuai dengan petunjuk Islam;
47. Bicaralah secukupnya;
48. Beristeri/bersuami kalau sudah siap segala-galanya;
49. Hargai waktu, disiplin waktu dan manfaatkan waktu;
50. Biasakan hidup bersih, tertib dan teratur;
51. Jauhkan diri dari penyakit-penyakit bathin;
52. Sediakan waktu untuk santai dengan keluarga;
53. Makanlah secukupnya tidak kekurangan dan tidak berlebihan;
54. Hormatilah kepada guru dan ulama;
55. Sering-sering bershalawat kepada nabi;
56. Cintai keluarga Nabi saw;
57. Jangan terlalu banyak hutang;
58. Jangan terlampau mudah berjanji;
59. Selalu ingat akan saat kematian dan sedar bahawa kehidupan dunia adalah kehidupan sementara;
60. Jauhkan diri dari perbuatan-perbuatan yang tidak bermanfaat seperti mengobrol yang tidak berguna;
61. Bergaul lah dengan orang-orang soleh;
62. Sering bangun di penghujung malam, berdoa dan beristighfar;
63. Lakukan ibadah haji dan umrah apabila sudah mampu;
64. Maafkan orang lain yang berbuat salah kepada kita;
65. Jangan dendam dan jangan ada keinginan membalas kejahatan dengan kejahatan lagi;
66. Jangan membenci seseorang karena pahaman dan pendiriannya;
67. Jangan benci kepada orang yang membenci kita;
68. Berlatih untuk berterus terang dalam menentukan sesuatu pilihan
69. Ringankan beban orang lain dan tolonglah mereka yang mendapatkan kesulitan.
70. Jangan melukai hati orang lain;
71. Jangan membiasakan berkata dusta;
72. Berlakulah adil, walaupun kita sendiri akan mendapatkan kerugian;
73. Jagalah amanah dengan penuh tanggung jawab;
74. Laksanakan segala tugas dengan penuh keikhlasan dan kesungguhan;
75. Hormati orang lain yang lebih tua dari kita
76. Jangan membuka aib orang lain;
77. Lihatlah orang yang lebih miskin daripada kita, lihat pula orang yang lebih berprestasi dari kita;
78. Ambilah pelajaran dari pengalaman orang-orang arif dan bijaksana;
79. Sediakan waktu untuk merenung apa-apa yang sudah dilakukan;
80. Jangan sedih karena miskin dan jangan sombong karena kaya;
81. Jadilah manusia yang selalu bermanfaat untuk agama,bangsa dan negara;
82. Kenali kekurangan diri dan kenali pula kelebihan orang lain;
83. Jangan membuat orang lain menderita dan sengsara;
84. Berkatalah yang baik-baik atau tidak berkata apa-apa;
85. Hargai prestasi dan pemberian orang;
86. Jangan habiskan waktu untuk sekedar hiburan dan kesenangan;
87. Akrablah dengan setiap orang, walaupun yang bersangkutan tidak menyenangkan.
88. Sediakan waktu untuk berolahraga yang sesuai dengan norma-norma agama dan kondisi diri kita;
89. Jangan berbuat sesuatu yang menyebabkan fisikal atau mental kita menjadi terganggu;
90. Ikutilah nasihat orang-orang yang arif dan bijaksana;
91. Pandai-pandailah untuk melupakan kesalahan orang dan pandai-pandailah untuk melupakan jasa kita;
92. Jangan berbuat sesuatu yang menyebabkan orang lain terganggu dan jangan berkata sesuatu yang dapat menyebabkan orang lain terhina;
93. Jangan cepat percaya kepada berita jelek yang menyangkut teman kita sebelum dipastikan kebenarannya;
94. Jangan menunda-nunda pelaksanaan tugas dan kewajiban;
95. Sambutlah huluran tangan setiap orang dengan penuh keakraban dan keramahan dan tidak berlebihan;
96. Jangan memforsir diri untuk melakukan sesuatu yang diluar kemampuan diri;
97. Waspadalah akan setiap ujian, cobaan, godaan dan tentangan. Jangan lari dari kenyataan kehidupan;
98. Yakinlah bahwa setiap kebajikan akan melahirkan kebaikan dan setiap kejahatan akan melahirkan merusakan;
99. Jangan sukses di atas penderitaan orang dan jangan kaya dengan memiskinkan orang

"Sebarkanlah walau satu ayat pun" (Sabda Rasulullah SAW) "Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar." (Surah Al-Ahzab:71)
----------

Tanda Tanda Kiamat Yang Menakjubkan

Postingan Mas Hilal Ahmad

Assalamu'alaikum w.b.t
Berikut tanda tanda kecil kiamat yang menakjubkan (bukan tanda besar), cuman tak tulis tanda yang unik (tanda tanda yang lain yang udah sering kita dengar semisal legalisasi Zina, perempuan seperti laki lai dll ) tidak saya tuliskan
1. Menggembungnya bulan telah bersabda Rasulullah saw : " di antara sudah mendekatnya kiamat ialah menggembungnya bulan sabit(awal bulan) " dishahihkan� AlBaani di Ash Shahihah nomor 2292 dalam riwayat yang lain dikatakan "di antara sudah dekatnya hari kiamat ialah bahwa orang akan melihat bulan sabit seperti sebelumnya, maka orang akan mengatakan satu bentuk darinya untuk dua malam dan masjid akan dijadikan tempat untuk jalan jalan serta meluasnya mati mendadak" (Ash Shahiihah AlBani 2292)

Menakjubkan ... satu bulan sabit dihitung dua kali !!!, sekarang ummat islam hampir selalu bertengkar menentukan bulan sabit untuk ramadhan, syawal dan idhul adha .. antar ru'yat tidak sama cara melihatnya , antar hisab berbeda cara menghitungnya .... shodaqo rasuuhul kariim
2. Tersebarnya banyak pasar rasuluillah bersabda : "Kiamat hampir saja akan berdiri apabila sudah banyak perbuatan bohong, masa(waktu) akan terasa cepat dan pasar pasar akan berdekatan (karena saking banyaknya)" (sahih Ibnu Hibban)

Lihatlah sekarang, pasar ada dimana mana, mall semakin banyak, supermarket di mana mana ....
3. Wanita ikut bekerja seperti laki laki rasulullah bersabda : "pada pintu gerbang kiamat orang2 hanya akan mengucapkan salam kepada orang yang khusus(dikenal) saja dan berkembangnya perniagaan sehingga wanita ikut seperti suaminya (bekerja/berdagang) " Hadist Shahih lighairihi Ahmad

Sekarang karena emansipasi wanita, wanita yang bekerja sudah banyak betul ... shodaqo rasuuhul kariim
4. Banyaknya Polisi rasululah bersabda : "bersegeralah kamu melakukan amal shalih sebelum datang 6 perkara : pemerintahan orang orang jahil, banyaknya polisi, penjual belian HUKUM atau JABATAN, memandang remeh terhadap darah, pemutusan silaturrahim, adanya manusia yang menjadikan al qir'an sebagai seruling dimana mereka menunjuk seorang imam untuk sholat jamaah agar ia dapat menyaksikan keindahannya dalam membaca Al QUr'an meskipun ia paling sedikit ke-Faqihannya. " Musnad Ahmad, At Thabrani, Ash Shaihhah AlBani 979
5. Manusia akan bermegah megah dalam membangun masjid rasulullah bersabda "tidak akan beridir kiamat hingga mansia berbangga bangga dengan masjid" (hadist sahih musnad Ahmad3:134,145, An Nasa'i 2:32, Abu Dawud 449,Ibnu Majah 779) padahal rasulullah dilain tempat berkata "saya tidak diutus untuk menjulangkan masjid masjid" (sahih sunan abu dawud:448)

subhanallah, masjid masjid seakarang megah betul .. indah benar
6. Menjadi pengikut tradisi Yahudi dan Nasrani telah berkata rasulullah : "Sungguh kamu akan mengikuti jalan hidup orang orang sebelum kamu,sejengkal demi sejengkal , sehasta demi sehasta (tanpa berbeda sedikitpun) sehingga walaupun mereka masuk ke lubang biawak, maka kamu akan masuk juga" Sahabat bertanya : wahai rasulullah, apakah kaum yang akan kami ikuti tersebut adalah kaum Yahudi dan Nasrani ?, maka Nabi menjawab : Siapa Lagi (kalau bukan mereka) ?

shodaqo rasuuhul kariim ... ummat sudah menjadi pengikut barat ... peringatan tahun baru, valentin day, peringatan ulang tahun, pengagum demokrasi, HAM, hukum positif dan sebagainya ...
7. Irak diboikot dan makanan ditahan darinya rasulullah bersabda : "hampir saja tidak boleh dibawa makanan ke negeri Irak secupak(qafizh) makanan atau sebuah dirham, kami(sahabat) bertanya Orang orang ajam(non arab) kah yang melakukan ini ? kemudian beliau berkata : "hampir saja tidak dibawa makanan atau sebuah dinar kepada penduduk syam(palestina, syiria , libanon , yordandan sekitarnya) kemudian sahabat bertanya "siap ayang melakukan itu ya rasulullah ? " orang orang RUM(Romawi : Amerika-Eropa)

Sebenarnya ini adalah tanda yang paling menakjubkan, karena sampai sekarang irak telah diboikot oleh Amerika semenjak perang teluk dan syam telah menderita kekuarangan makanan, palestina di jajah israel yahudi ..dan .. setelah terkepungnya irak dan syam ini .. dan setelah terjadinya peperangan dhasyat di PALESTINA maka akan muncullah tanda tanda besar kiamat berupa munculnya Imam Mahdi, Keluarnya Dajjal dan turunnya Isa Al Masih
8. Turki akan memerangi Irak rasulullah bersabda : "sekelompok manusia dari ummatku akan turun di suatu dataran rendah yang mereka namakan dengan Bashrah pada tepi suatu sungai yang bernama Dajlah. Dan apabila telah datang akhir zaman datangkah Bani Qanthura (mereka adalah orang orang turki) yang bermuka lebar dan bermata kecil sehingga mereka turun pada tepi sungai itu, maka terpecahlah penduduknya menjadi 3 kelompok, yang satu sibuk mengikuti ekor ekor sapi mereka(sibuk mengurusi harta benda) dan mereka akan hancur, dan satu kelompok dari mereka akan memperhatikan diri mereka sendiri dan mereka itu telah kafir, dan satu kelompok dari mereka akan menjadikan anak cucu mereka di belakang mereka kemudian mereka berperang, itulah para syuhada" (hadits hasan diriwayatkan Ahmad dan Abu Dawud(4138)

Pada bulan mei 1997 dahulu orang orang turki telah mulai memancing mancing permusuhan dengan irak dan mereka membangkitkan masalah masalah yang dibuat buat sekitar masalah air di sungai Eufrat dan orang orang turki itu membuat kesepakatan dengan orang orang israel dan amerika dan melakukan latihan militer bersama dengan tujuan penyerangan irak, iran dan syiria, dan waktu itu juga Turki menyerang bagian irak utara dengan alasan untuk menghjajar suku kurdi .. kita tunggu saja apa yang akan terjadi nanti ..
9. Bumi Arab akan kembali menjadi kebun kebun dan sungai sungai telah bersabda rasulullah : "tidak akan berdiri hari kiamat hingga harta aakan banyak melimpah dan sehingga bumi arab kembali menjadi kebun kebun dan sungai sungai " � (Ahmad dan Muslim)

Dan negeri arab saat ini telah menjadi kebun !! dan banyak nya sungai .. didaerah tha'if bahkan telah turun butiran es dan musim haji kemarin susuhu dingin kira kira 5 derajat celcius ... tidak lagi panas
10. Peperangan dengan Yahudi : tidak terjadi kiamat hingga oranng orang berperagn dengan� Yahudi, dan orang orang Yahudi bersembunyi dibawah batu dan pohon, lalu batu dan pohon itu berkata kepada orang orang islam " di sini ada Yahudi, maka bunuhlah ia" (Fathul Bari', Al Manaqib, Al Hafiz Ibnu Hajar)
Wassalamu'alaikum Wr. Wb.