It doesn't matter if you win or lose, it's how you play the game... :)

Friday, February 29, 2008

dengan menyebut nama Allah s.w.t dan mengakhirinya dengan memuji-Nya dalam hal-hal kebaikan.Bagaimana dengan kejadian di atas? Jangan-jangan depa tak sadar,walaupun sebenarnya depa tahu perbuatan yang tidak
diredhai Allah s.a.w dan tak layak didahului dan diakhiri dengan menyebut nama-NYA.

Memang sumtimes kita tak sadar dengan perkataan dan kelakuan kita sendiri, cos sudah menjadi kebiasaan,contohnye..Solat,kerana solat telah menjadi kebiasaan, kita telah hafal di luar kepala bacaan dan gerakan-gerakannya sampai kita mengerjakannya tanpa sadar, tiba-tiba, laa…dah nak bagi salam?? Sungguh jauh dari khusyuk… na’udzubillah mindzaalik..

Allah selalunya diingat pada saat-saat sempit, sulit, tersepit, dan terlilit, pada saat-saat seperti itulah nama Allah muncul dalam hati kita, then dgn penuh keikhlasan,ketulusan, dan menghiba kita memohon agar Allah s.a.w mengabulkan, menyelamatkan, dan membebaskan
kita dari segala lilitan tadi. Setelah bebas, di mana Allah?? entah, tak muncul lagi dibenak kita nama-Nya. Hanya sebatas inikah kadar keimanan dan keberagamaan kita? Sungguh menyedihkan, tak jauh beza dengan imannya Fir’aun yang mengatakan aku beriman kepada Tuhannya Musa dan Harun, namun perkataan itu tiada gunanya cos terucap di kala nyawa sudah di penghujungnya…..na’udzubillah mindzaalik.

***
so setiap saat kita perlu bermuhasabah, melihat ke belakang apakah kalam,amal dan niat serta perilaku kita sudah sesuai dengan tuntunan Allah s.w.t dan Rasul-Nya s.a.w??Selalu berfikirlah dengan apa yang sedang kita kerjakan dan kita katakan, Mulailah sesuatu dengan basmalah dan akhirilah dengan alhamdulillah dgn penuh ketulusan dan khusyuk semata-mata kerana Allah s.w.t dan hindarilah perbuatan dan perkataan yang tidak diredhai Allah s.w.t.okeylah…sesungguhnya yang baik dari Allah dan yang terkurang tu dari ana sendiri…. Yang baik kita istiqomah sama2 insyaAllah..yang buruk tegur2lah..eratkan hubungan hati dengan Allah…hanya padanya kita berserah..rabbana yusahhil alaina ..insyaAllah khair!!!

No comments: